„Tânăr, naționalist, antreprenor, visător, punctual- sunt o parte din calitățile care mă caracterizează. Administrez trei companii la nivel național și investesc în ideile cu potențial ale tinerilor care aleg drumul afacerilor.”
Într-o frază scurtă și concisă, cam așa se descrie Călin Limbău, cel care mi-a arătat mie și altor tineri că se poate. Ce? Să crezi că se pot concretiza și materializa visurile. Ce mi-a plăcut la el? Faptul că modestia este considerată de acesta ca fiind apanajul mediocrilor și că nu se numără printre ei. Munca, dorința, pașii mărunți, dar siguri, sârguința, dârzenia, voința, perseverența lui confirmă acest lucru. Tind să mă repet când menționez că îmi plac oamenii frumoși, de la cei care ai ce învăța. Îmi plac oamenii care au minți agere, care știu să se valorifice și să-și fructifice potențialul. Uneori, oamenii sunt frumoși nu prin ceea ce spun, ci prin ceea ce fac și sunt.
În opinia tânărului antreprenor, succesul unei afaceri, pe termen lung, constă în disponibilitatea omului de a fi în pas cu evoluția și inovația. Aici este, de fapt, cheia succesului- ești dispus sau nu să îți vezi afacerea înfloritoare și peste 20 de ani? Călin nu doar că a depus toate eforturile, dar și-a pus la bătaie și sufletul. „Un vis împlinit”, numește el Foreign Languages Center. A arătat că mintea și sufletul merg pe aceeași cărare, concretizându-se în Centrul de Limbi Străine (FLC), unde se organizează cursuri de limbi stăine pentru copiii cu vârste cuprinse între 5-13 ani. „Nivelul cursurilor este accesibil și se bazează, în special, pe comunicare, muzică, jocuri interactive și constructive (Monopoly, Alias, Trinity), cântece-poezii-dansuri. Este un based project, deja existent în alte orașe din România (Cluj, Timișoara), care vine în întampinarea educării și formării copilului de la o vârsta mică, prin îmbinarea plăcutului (cântece, dansuri, desene, jocuri) cu utilul (fonetică, vocabular, dicție, cultura unei tări străine).” menționează Călin Limbău, managerul centrului.
Călin este unul dintre acei tineri care nu dorește să schimbe țara, ci să arate că se pot face lucruri mari și din lucruri mici, dar cu semnificație. Este cel care își transformă visul în business și profesie. Se spune că orice inimă are o poveste, dar chiar și FLC are una, după spusele celui ce a înființat-o.
Ema Tănase( redactor InSociety) : Călin, de ce FLC?
Călin Limbău: Este foarte importantă cunoașterea unei limbi străine în prezent. Fără limba engleză aproape nu te poți descurca. Engleza este foarte uzuală . Este important ca de la o vârstă fragedă să învățăm cum să comunicăm . E corect că suntem înconjurați de limba engleză, dar în ultimii doi ani la compania noastră se cere și germana, franceza, chiar și limba rusă, o limbă mai rară. Unii părinți încurajează copiii sa participe la cursuri pentru limbi mai puțin uzuale și observ, totodată, modificarea tendințelor. Este logic că părinții știu cel mai bine ce își doresc pentru copiii lor. Astfel FLC-ul vine în întâmpinarea nevoilor lor de dezvoltare a competențelor lingvistice.
E.T.: Cum a apărut FLC?
C. L.: Această companie a plecat de la o necesitate personală pentru că acum 6 ani, nepotul meu era să rămână corigent la limba engleză, în clasa a III-a fiind. Mătușa mea, din cauza situației materiale pe care o avea, nu își permitea să aducă un lector acasă pentru a-i veni în sprijin. Din această necesitate am adunat o grupă de 10 copii, am găsit un lector de limba engleză, am făcut o programă foarte interactivă împreună și am început să predăm limba engleză, 80% bazându-se pe comunicare și jocuri. În timp, evident, am dezvoltat foarte mult și am introdus noutăți permanent.
E.T.: Cât de mult s-a lărgit orizontul?
C.L.: Inițial, în 2011, eram în jur de 3-4 firme care activam în această sferă în Iași. Dar, datorită echipei, ideilor noastre unice, al sistemului de predare, am crescut de la 10 copii cu care am început până la 1813 copii înscriși acum la compania noastră. ÎMPREUNĂ AM CRESCUT! În continuare, consider că școala este templul educației, de aceea, noi ne desfășurăm activitățile în interiorul școlii. Noi nu închiriem spații speciale pentru cursurile noastre, spatii în care copiii să fie tentați de alte lucruri sau activități. Școala oferă siguranță, iar copilul se simte astfel.
Părinții și profesorii au conștientizat rolul deosebit de important pe care cunoașterea unei limbi străine îl are în conturarea viitorului copilului și dezvoltarea lui ulterioară. Cel puțin o limbă străină… Monolingvismul reprezintă un handicap major pentru o persoană din zilele noastre, în anul 2018. A cunoaște o limbă străină nu este o fiță, ci o necesitate, o condiție de bază. De aici și preocuparea familiei pentru învățarea limbilor străine. Dilema părinților în vremurile noastre nu mai este învățarea unei limbi străine, ci ce limbi să învețe copilul. Sigur că se învață și la școală, dar nu este suficient mereu, mai ales ca învățământul școlar este neputincios atunci când vine vorba de o limbă mai rară.
„Avem solicitări de limba rusă chiar și arabă la noi în Iași. Ceea ce am mai observat este faptul că programa este foarte învechită, școlile sunt depășite de situație, iar clasele sunt formate dintr-un număr mare de copii, nu ai cum să faci comunicare cu 30 de copii în 40 de minute. Trebuie să fii atent la fiecare copil în parte. Noi avem grupe cu maxim 12 copii, ceea ce înseamnă că lectorul poate să îl urmărească pe fiecare în parte, să îl corecteze și să repete efectiv cu el. Plus că o ședință durează 90 de minute, iar pauza este sub formă de joc. Se predă diferențiat, iar copilul este tratat în mod unic. Încurajăm interactivitatea și dialogul.”, a scos în evidență tânărul antreprenor.
Foreign Languages Center vine în sprijinul acestora pe zona de NE a țării noastre și nu numai, dorind ca în curând să se extindă și în Vrancea. E motivul pentru care și numărul lectorilor a crescut. În total, echipa are 65 de lectori, dintre care aproape 20 sunt full time.
„Este foarte greu să găsești oameni corecți, oameni calitativi, pentru că noi oferim lectorilor libertate de exprimare a valențelor proprii. Este foarte important să nu standardizezi lectorul. De ceea, ce îi place acestuia să facă, să predea, să transmită, copilul va fi mai atras, mai captivat. Pentru a satisface toate pretențiile, nevoile, solicitările, FLC vine în ajutorul părinților cu o varietate de oferte și cu un program flexibil pentru copii, cu grupe organizate pe vârste, chiar și în cartierul dumneavoastră. Scopul nostru este să ne ținem de cuvânt în legătură cu ce promitem în fața părinților. Noi venim pe piață cu o ofertă destul de interesantă pentru că ne axăm pe dialog, comunicare. Încercăm ca minim 80% să fie interactiv. Personal, urmăresc ca un copil să poată să comunice cel puțin basic atunci când merge într-o țară străină, ca mai apoi, să ceară părintelui ceva suplimentar.”, spune Călin.
Profesor- educator fiind, cunosc faptul că interactivitatea este esențială în formarea copilului și conduce la dezvoltarea relațiilor interumane. Mai știu că este un proces evolutiv, în care copilul este în centru. În cadrul învățării interactive, copilul descoperă, explorează, caută, imaginează, construiește și îl ajută mult pe plan social.
E.M.: Mai apelezi la predarea tradițională?
C.L.: Metodele clasice nu mai funcționează. Copiii ajung acasă și stau pe laptop, pe tabletă, au gadgeturi. Este foarte complicat să predai clasic în prezent. Copiii, la noi, joacă Monopoly, joc și pentru adulți și le place foarte mult, pentru că ei ajung să negocieze între ei și doar în limba engleză. Și nu doar Monopoly, ci și Scrable, Twist.
E.T.: Care este cea mai mare mulțumire sufletească pe care o ai?
C.L.: Cu siguranță, feedback-urile părinților mă mulțumesc. Copilul scapă de track, ceea ce iarăși e o mulțumire. Chiar vara aceasta, un părinte care a avut copilul la noi, mi-a povestit că în vacanță, în Anglia, s-a jucat într-un parc acolo și se înțelegea foarte bine cu ceilalți de vârsta lui. Purta dialog, comunica basic, iar părintele era satisfăcut pe deplin. Iarăși o mulțumire e faptul că se întâmplă ca foarte mulți copii din mediul rural să se înscrie la cursurile noastre.
E.T.: Au trecut primele luni din 2018. Cu siguranță, ai task-uri și deadline-uri. Ni le poți împărtăși?
C.L: Din ianuarie, mergem și pe zona de adulți. Ceea ce mi-am propus este să ne extindem și mai mult, pentru că am un plan foarte bine pus la punct. În următorii 6-7 ani doresc să acopăr toată țara, undeva vom ave, la peste 450 de centre, școli cu care vom colabora. Vrem să creăm de la zero jocuri educativ- interactive în sfera limbii engleze și să dezvoltăm mult relația părintelui cu copilul său.
Ceea ce am observat este faptul că în centrul preocupărilor companiei este copilul. FLC vine în ajutorul lui și nu doar. Este un lucru social, este felul lui Călin de a face bine în societate și în lume, după spusele lui. Ce este mai frumos decât să vezi că există oameni care se preocupă și de ceilalți? Călin este de urmărit la cel mai frumos mod, fiind un exemplu pentru noi, tinerii. Personal, doresc să împărtășesc cu el idei de lungă durată, având în vedere domeniul comun în care activăm. E genul de om pe care e necesar să nu îl lași să îți scape. Felicitări sincere și, de aceea, vă las să îl descoperiți și să aflați în continuare ceea ce construiește, accesând pagina lui de facebook Foreign Languages Center.
sursa foto: arhiva personala Călin Limbău