Alexandru Holicov, fondator Adservio: „Cred cu tărie că cei care au curajul, ambiția și credința să treacă peste toate impedimentele au și privilegiul de a vedea ceva ce foarte puțini ajung să vadă!”

Alexandru Holicov, fondator Adservio: „Cred cu tărie că cei care au curajul, ambiția și credința să treacă peste toate impedimentele au și privilegiul de a vedea ceva ce foarte puțini ajung să vadă!”

               „Pe vremea mea…”, cam așa începe orice paralelă între trecut și prezent, indiferent de domeniul în care dorim să arătăm diferențele sau similaritatea dintre atunci și acum. Ralierea la tehnologia actuală pare inevitabilă într-o lume în care totul se mișcă cu o viteză amețitoare, eficiența cu care o facem fiind, de fapt, rezultatul unor acțiuni mai mult sau mai puțin lente. Totuși, atunci când vorbim despre sistemul educațional românesc, un nod în gât ni se oprește în mod inevitabil. Nu pentru că România n-ar fi o sursă generatoare de performanță, ci din cauza diferențelor suficient de vizibile și supărătoare între mediile în care educația se manifestă, respectiv, urban vs. rural. Oricât de mult s-ar încerca, pare că sistemul refuză reforma în adevăratul sens al cuvântului, cu toate că educația va rămâne întotdeauna cea mai de preț investiție, ale cărei roade se vor culege în timp. Și totuși… există antreprenori care s-au aventurat pe un drum anevoios, dar cu satisfacții care, deși cu greu pot și descrise prin cuvinte, se simt și se transmit ca emoții. Un astfel de antreprenor este și Alexandru Holicov, fondatorul Adservio, catalogul online care, deși a „băgat spaima” în elevi la început, și-a dovedit cu prisosință utilitatea în cei peste 10 ani de când a fost pentru prima dată implementat la liceul pe care l-a absolvit, Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri” din Iași. Era anul 2009, Adservio fiind prima aplicație de acest gen din România, fundamentată pe o idee originală și dezvoltată pe nevoile sistemului educațional din România.

„Încă de la început am avut un entuziasm aproape nebun. Pe lângă idee e nevoie și de o doză de nebunie. Într-adevăr, prima implementare a avut loc la Liceul Teoretic «Vasile Alecsandri». Am dotat fiecare sală de clasă cu un calculator; erau nişte calculatoare speciale, gândite de noi; mă vedeam un fel de Steve Jobs. Am cumpărat monitoare, plăci de bază şi alte componente şi am construit calculatoarele. Pentru că era o idee nouă, la început foarte mulți profesori erau reticenți față de această metodă care presupunea abilități de operare calculator. Platforma este utilizată și astăzi în Liceul «Vasile Alecsandri»”, ne spune Alexandru Holicov amintindu-şi începuturile.

Nominalizarea primită în acest an pe lista celor 50 de companii semifinaliste în proiectul „Made in România”, în Liga BVB, a fost nu doar surpriză extrem de plăcută, așa cum este orice interviu, premiu sau invitație ca speaker la diferite evenimente, ci și o recunoaștere a faptului că Adservio este pe drumul cel bun.

„Ideea Adservio îmi aparține mie și vărului meu, Ștefan Holicov.  A apărut din dorinţa de a revoluţiona educaţia din România și  de a schimba modalitatea de lucru, de a avea parte de lecţii interactive în sala de clasă, de a avea în școală posibilitatea de a lucra cu instrumente familiare pe care elevii le utilizează  acasă și de a îmbunătăți modalitatea de comunicare dintre profesori, elevi și părinţi.  În 2008 a început proiectul Adservio. Neavând exemple pe care să le urmăm, vărul meu, Ștefan și cu mine am pornit practic de la zero în domeniul acesta”, precizează Alexandru Holicov.

            Aproximativ 30 000 euro a fost investiția inițială în echipamente, infrastructură și soft, însă astăzi, Adservio înseamnă peste 1,7 milioane de euro investiți, din care fac parte și instrumente de finanțare, cum ar fi împrumuturi bancare și fonduri europene. Faptul că provine dintr-o familie numeroasă de antreprenori, l-a ajutat foarte mult, îmi spune Alexandru Holicov, cel care înainte de Adservio a mai dezvoltat alte două business-uri: unul, în domeniul leasing-ului auto, iar celălalt, în real estate.

„Aveam 22 de ani când am început Adservio. De atunci, absolut tot focusul a fost pe acest business. Acum am intrat în al zecelea an și pot spune că a fost un drum pe cât de greu, pe atât de frumos. Și cred cu tărie că cei ce au curajul, ambiția și credința să treacă peste toate impedimentele au și privilegiul de a vedea ceva ce foarte puțini ajung să vadă!”

            Totuși, își amintește că nu întotdeauna a fost un avantaj faptul că a crescut într-o familie de antreprenori pentru care cifrele vorbesc, mai ales în momentele în care tocmai cifrele nu arătau deloc bine, fiind fie pe zero, fie pe minus. Ar fi trebuit să-l demonteze, dar nu, Alex   și-a impus să creadă și mai mult în ideea sa,  să continue, să dea totul pentru un vis și, cel mai important, să aibă răbdare, acestea fiind câteva dintre sfaturile pe care Alex Holicov le-ar oferi oricărui tânăr care i-ar cere sfatul înainte de a se aventura pe drumul antreprenoriatului, un drum deloc ușor, pe care trebuie să te adaptezi din mers, continuu. Primul moment de cumpănă? Anul 2012, anul în care a trebuit să decidă dacă renunță sau continuă, fiind în situația în care trebuia să împrumute o sumă mare de bani pentru dezvoltarea proiectului.

„Nu am vrut să renunț. Nu am putut să îl abandonez. Credeam și cred atât de mult în proiectul Adservio… am avut nenumărate decizii de luat, dar toate s-au raportat la ceea ce îmi transmiteau inima și intuiția: «Nu te opri orice ar fi». Consider că e proiectul care poate schimba educația din România dacă va fi implementat în cât mai multe școli. Are o putere extraordinară de schimbare, de revoluționare a modelului de predare, de comunicare, de gestionare a informațiilor. Dacă ar fi implementat la o scară mai largă cred că  ar avea loc pentru prima dată o adevărată reformă în educație.”

În limba latină, „adservio” înseamnă „a deservi”, definiția perfectă pentru ceea ce Adservio face pentru proprii utilizatori. Mai exact, Alex îmi povesteşte în detaliu modul prin care Adservio reușește să conecteze toate persoanele și instituțiile implicate în actul de educație: profesori, educatori, părinți, elevi, directori, secretari și inspectorate școlare. „Aplicația poate fi vizualizată de pe orice dispozitiv conectat la internet, oferind astfel acces la informație oricând și de oriunde: note, absenţe, scutiri, observații etc. În același timp, personalul administrativ al școlii are acces la clasamentul general al elevilor: rapoarte de activitate ale cadrelor didactice, rapoarte statistice (generale, specifice și individuale), mesagerie către toți părinții, elevii și profesorii și multe altele. Fiecare utilizator are acces pe platformă în baza unui user și a unei parole. Părinții au acces doar la informațiile legate de propriul copil. Practic, fiecare utilizator are acces doar la informațiile care îl privesc. În timp ce marea majoritate a platformelor educaționale se comportă doar ca un catalog digital, cu cȃteva opţiuni de orar, Adservio este o platformă complexă de management educaţional, iar funcţionalităţile ei sunt specifice pentru fiecare participant implicat în activitatea școlară. Cele trei puncte forte ale sistemului Adservio sunt modulele care îl alcătuiesc, complexitatea platformei și sistemul centralizat de stocare și gestionare a informațiilor școlare. An de an, Adservio îmbunătățește anumite funcționalități și implementează unele noi, toate aceastea în urma feedback-ului constant primit de la utilizatori.”, explică Alexandru Holicov.

Pe termen lung și mediu, Adservio urmărește să implementeze platforma digitală în majoritatea școlilor din România, chiar dacă e o adevărată provocare, dar și  din alte state, mai ales pe piețele educate, în care e mult mai simplu să fie înțelese eficiența și transparența, principiile pe care Adservio le oferă. Colaborarea mai strânsă cu ONG-urile și fundațiile pe teme de educație reprezintă o altă prioritate pentru Adservio. De altfel, de doi ani, Adservio susține cu o bursă de performanță oferită prin Fondul de Burse al Fundației Comunitare Iași, un elev de clasa a XI-a, olimpic la șah și informatică.

Alexandra Gugiuman: Dacă ai putea schimba ceva, ce ai face pentru ca lucrurile să funcționeze nu neapărat perfect, ci normal? Vorbim despre sistem, evident, sistemul despre care în repetate rânduri ai spus că are încă mari carențe.
Alexandru Holicov, fondator Adservio: Pentru a realiza un învăţământ de calitate trebuie să integrăm metodele clasice de predare-învăţare- evaluare cu cele moderne. Inițiativa trebuie să pornească de la forurile superioare, altfel nu avem cum să ne dezvoltăm. În aceşti zece ani, Adservio ar fi putut fi mai sus decât este acum, depunem tot efortul nostru pentru a face asta posibil. Cred că este imperios necesar să avem un cadru legislativ prin care fiecare unitate școlară să poată opta între un sistem electronic de management educațional și sistemul clasic, astfel încât profesorii să nu mai fie nevoiți să folosească ambele variante în paralel. Cred că abia atunci vom avea cu adevărat un sistem modern și focusat pe educarea elevilor și pe viitorul lor.
Poate sună a clișeu, dar schimbarea trebuie să vină  din interior. Am speranţa că vom reuşi!

A.G.: Ce ți se pare cel mai dificil?

Alexandru Holicov: Sectorul antreprenoriatului în educație are mult de crescut. Încă ne confruntăm cu rezistenţa la schimbare și conservatorismul sitemului educațional românesc, dar și cu lipsa legislației care să permită școlilor să adopte mai ușor platforme moderne de management educațional. Profesorul ar trebui acum să alterneze sursele tradiţionale de predare cu cele moderne, ale internetului. Este regretabil faptul că o mare parte a educatorilor încă manifestă reticență faţă de calculator şi faţă de internet. Dar noi suntem aici pentru a-i ajuta să folosească tehnologia, oferind gratuit trainguri tuturor profesorilor atunci când se dorește implementarea platformei într-o școală și asistență permanentă pe întreaga perioadă a colaborării. Dorința noastră este să ajutăm profesorii să înțeleagă și să adopte tehnologia în educație.

A.G.: A reușit Adservio să schimbe mentalități?

Alexandru Holicov: Fără măcar o singură urmă de îndoială. Adservio a schimbat și va continua să schimbe mentalități împietrite undeva în ideologii învechite. Nicio secundă nu discredităm metodele profesorilor din ziua de astăzi, a nu se înțelege asta! Noi doar întindem o mână de ajutor pentru a aduce aceste metode în era tehnologiei și a vitezei de răspândire a informației.

A.G.: Dacă ar fi să o iei de la capăt, ce nu ai mai face?

Alexandru Holicov: Cu toate greutățile întâmpinate, aș lua-o oricând de la capăt, exact în același domeniu și cu același ideal. După zece ani de experiență, când te uiți înapoi, îți dai seama că ai fi putut face lucrurile mai bine, dar adevărul este că totul se întâmplă cu un motiv și există un timp necesar pentru a învăța din greșeli.

A.G.: Peste alți zece ani, unde vezi Adservio?

Alexandru Holicov: Deși au fost extrem de grei acești zece ani, sunt unele aspecte în care realitatea a depășit așteptările. Sunt convins că viitorul ne rezervă surprize plăcute pentru că am muncit și muncim în continuare foarte mult pentru asta. Cred eu că am ajuns la un nivel de unde tendinţa nu poate fi decât ascendentă.

A.G.: Ce i-ai spune astăzi unui tânăr care ar veni la tine să-ți ceară sfatul?

Alexandru Holicov: Cea mai importantă lecție este răbdarea. Trebuie să continui să crezi și să dai totul chiar și în momentele în care unii nu mai cred în ideea ta! Trebuie să fii pasionat de ceea ce faci deoarece pasiunea este geneza geniului, fără ea nu poți duce lucrurile la cel mai înalt nivel. Fără credință, ambiție și perseverență, pasiunea ar fi degeaba. Eu cred cu tărie că binele învinge întotdeauna!

A.G.: Cât e fler și câtă muncă și ambiție există în business?
Alexandru Holicov: Antreprenoriatul implică multe sacrificii, multe renunțări, iar până la culegerea roadelor pot trece ani buni, cu mare încărcătură de stres. Am știut că e greu, însă nu mi-am imaginat niciodată că e atât de greu! M-am lovit de concepții învechite, de oameni care nu-și doresc să evolueze, să admită că tehnologia e viitorul, m-am lovit de scepticism și, nu de puține ori, de fonduri insuficiente. Țelul spre care tind, inovația în educație, mă face să merg mai departe și să cred în ceea ce fac.
*chestiunile de mai jos sunt un fel de final, va trebui să punem într-un chenar, într-un lateral, separat, la final de material sau vezi tu cum încadrezi.

 

Efectele pozitive înregistrate prin utilizarea platformei Adservio?  Răspunsul vine chiar de la fondatorul Alexandru Holicov:

  • Părțile implicate au devenit mai responsabile vis-a-vis de actul didactic
  • Adservio stimulează colaborarea și comunicarea între elevi și profesori, elevi și elevi, părinți și școală
  • Școlile Adservio au fost dotate cu tablete și internet 4G de la Telekom
  • Ca urmare a tehnologiei implementate de noi în sălile de curs, cadrele didactice utilizează acum suporturi de curs digital (preluând informații actualizate din surse precum: Wikipedia, Youtube etc.)
  • A crescut accesul elevilor și profesorilor la informații școlare actualizate
  • Părinții, profesorii și elevii se implică mai mult în procesul de educație
  • În unele unități de învățământ s-au înregistrat cu până la 63% mai puține absențe după numai un an de utilizare
  • A crescut media pe unitate școlară cu 1 punct
  • S-au înregistrat rezultate îmbunătățite la testările naționale
  • S-a îmbunătățit considerabil comunicarea între școală-părinți-elevi
  • Utilizatorii au la dispoziție module de file sharing, teme și proiecte
  • Elevii pot face teste de IQ și autocunoaștere pentru a afla ce fel de profesie li se potrivește.

 

 

 

Condiții preluare articol

Fiecare articol al www.insociety.ro este muncit. Respectăm munca fiecăruia și drepturile de autor. De aceea, credem în regulile fair-play-ului. Dacă nu avem încheiat un acord scris în care să specificăm explicit forma de colaborare, vă dăm posibilitatea de a prelua din articolele noastre în limita a maxim 500 de caractere , cu următoarele obligații:
1. specificați în articolul dumneavoastră sursa clar și concis;
2. inserați linkul articolului nostru și faceți trimitere vizibil către acesta.