Dintr-o joacă, așa s-ar putea rezuma începutul poveștii WOOBA, businessul românesc prin care Cristina, Adrian și Ștefan demonstrează că #sepoate și-ntr-o Românie în care nu există zi în care să nu ni se spună reversul. Din dorința de a-i oferi fetiței sale o jucărie nouă, Adrian Bursuc a creat „un obiect de joacă nou, educațiv și distractiv”, se arată pe www.wooba.ro . Se întâmpla în urmă cu opt ani, după ce Adi a învățat cum să lucreze cu tehnologia 3D, în urma unui curs la care participase. A început să se joace cu tot felul de forme, să exploreze și să creeze. Când a văzut sclipirea și bucuria din ochii fetiței în momentul în care aceasta a început să se joace cu jucăria pe care i-o construise, atunci „s-a aprins un beculeț”. N-a îndrăznit să viseze atât de departe încă de pe atunci, dar convins că e o idee la care nu va renunța prea curând chiar a fost. Cristina Cerga, creator de perspective la WOOBA, a fost primul client al lui Adrian. L-a cunoscut la o competiție Startarium. Cristina era acolo prin agenția care se ocupa de promovarea evenimentului, iar Adi, însoțit de două prietene, era venit pentru o campanie de crowdfunding pentru jucăriile modulare pe care le crea. Era anul 2018. Atunci, Cristinei i-a plăcut steaua pe care a văzut-o la standul lui Adi. A fost obiectul care i-a atras atenția și a făcut-o să-și dorească să aibă o stea a sa. Așa că după vreo două săptămâni l-a contactat pe Adrian și a comandat un lampadar din lemn. La șase luni distanță de la acest moment, Cristina devenea parte a unei echipe care și-a propus să „aducă stele în fiecare casă”, căci „oricine vrea să aibă o stea a sa, ca-n cântecul Laurei Stoica”, spune Cristina, „iar spre deosebire de unii care îți oferă un certificat și doar iluzia că pe cer îți poți privi steaua pe care ai cumpărat-o, steaua WOOBA e în casa ta, o vezi, luminează și aduce confort și echilibru”, adaugă Cristina. Tocmai ideea de echilibru îi unește pe cei trei. Ideea de echilibru și Univers. Asta pentru că Adi e centrat pe echilibru, geometrie, univers; Ștefan crede că Universul e cel care ne unește pe toți; iar Cristina vine cu perspectiva și direcția de cunoaștere a științei astrale. Cât despre Ștefan Nădejde, cel de-al treilea membru al formulei WOOBA, este, poate, „persoana care face cel mai mult switch on/ off între lumină și întuneric”.
De ce crezi că se întâmplă asta?Pentru tine, care a fost click-ul care te-a făcut să treci de la statutul de angajat la cel de antreprenor?Până la Imperiul Leilor, ce a însemnat promovarea și succesul WOOBA?A contat faptul că erați în București?
Practic, ce ți-a oferit Bucureștiul și nu ți-ar fi putut oferi Iașul, de exemplu?
Cât de greu a fost să intrați cu un produs nou pe o piață pe care există deja tot felul de produse, mai ales că în ziua de azi pare cam dificil să găsești ceva ce nu mai există, ceva ce nu a mai făcut nimeni, o idee care să stârnească interes și să fie transformată în business…Ce ați învățat de la Dan Șucu?Spuneai că el v-a sugerat să faceți cutiile albe. De fapt, cât de mult și-a pus amprenta Dan Șucu asupra WOOBA?Se spune că în business trebuie să fii singurul asociat sau că unul e prea puțin și doi sunt deja prea mulți. Voi cum reușiți să demontați acest mit?
„Noi, la început, aveam o capacitate de producție foarte mică, aveam doar cinci imprimante, baghete de lemn nu prea găseam în volum industrial, trebuia să le cumpărăm din magazine. Așa am ajuns să vindem produsele foarte scump. Noi făceam o experiență de produs mai mult, căci veneau în cutii de lemn, cu tot cu bec, nu era un produs de scară industrială. Prima comandă a venit de la o tipă care nu era din România. Era din Suedia. Noi trebuia să îi livrăm produsul mamei sale, care urmă să îl trimită în Suedia. A fost foarte drăguț. Cumva, diaspora a susținut crearea produsului în sine. Accesul către zona artei ne-a propulsat ca business, căci am lansat prima colecție în galeria Galateca. În galeria Creart am făcut și o instalație- „Reconnect with light”- foarte drăguță, cu o galaxie de stele. Apoi au început să apară colaborările și am început să ne facem brandul vizibil. După ce a venit participrea la Imperiul Leilor, a venit și producția mai mare. Așa am reușit să dublăm sau chiar să triplăm vânzările și tot așa… lumea voia să cumpere produsele noastre pentru că le tot vedea. După, am modificat prețul, am lansat o colecție specială pentru Mobexpert, care se comercializază doar acolo și apoi…cam jumătate de an ne-am gândit la colecția pe care am lansat-o acum, în mai. Vânzările au venit organic. Nu vindeam foarte mult, dar pentru că produsele erau scumpe, acoperea costul. Acum vindem mai bine, au început să apară și colaborările cu B2B, restaurante, companii de evenimente care au tot felul de giveaway-uri și cumpăra de la noi.”, Cristina Cerga.
WOOBA e abrevierea de la Wood Best Art. WOOBA e despre o poveste care îmbină ambiții și trăiri. Wooba încă e despre emoția fiecărei comenzi și gândul că astfel, povestea lor e rostită timid și în tăcere, în fiecare casă. „Încă mai dansez în sine mea cu fiecare nouă vânzare”, mărturisește Cristina Cerga, însă asta nu-i împiedică să știe exact unde vor fie peste cinci ani:
„Îmi imaginez că în 5-6 ani, cam oricine ar putea să aibă o formă WOOBA în casă, indiferent că vorbim despre un corp de iluminat, o masă sau o jucărie modulară. Cel mai probabil vom fi listați cam în majoritatea retailerilor din lume, vom avea colecții semnate pentru ei, vom fi pe Amazon. Îmi doresc mult să intrăm pe piața de mame și copii, unde vrem să venim cu un produs prin care părinții să poată construi împreună cu copiii; cel mai probabil o vom numi La Petite Galaxie și va fi un fel de galaxie funcțională prin casă, care va dăinui peste ani. Chiar dacă acel copil va crește, se va crea o formă de atașament față de acea formă construită împreună. Ne dorim să creștem, asta e certitudine, și ne dorim un butic în New York, poate chiar niște francize, cărora noi să le livrăm materia primă și oamenii să își construiască în ateliere. Ne dorim multe, visăm!”
Își permit să viseze și după ce au primit suportul financiar al lui Dan Șucu, fondatorul Mobexpert, după participarea la emisiunea Imperiul Leilor. În cifre, asocierea cu acesta a crescut capacitatea de producție de la 100 de bucăți pe lună până la 2-3000 de produse. Astfel, au putut echilibra și prețul care, la început, era ușor ridicat. De fapt, prețul a făcut-o pe Cristina Bâtlan să spună, în cadrul emisiunii, că sunt prea scumpe produsele pentru un obiect pe care nu-l poate clasifica nici ca artă, nici ca produs normal. Atunci, când a fost difuzată emisiunea în care au apărut, WOOBA era în plină campanie cu una dintre colecții- „remarca în legătură cu prețul efectiv ne-a ucis campania. Imediat după emisiune am avut multe coșuri abandonate. Clienții ne-au spus că deși le plac produsele, așteaptă să echilibrăm prețurile pentru că s-a spus la TV că sunt prea scumpe. Orice moment de PR pe TV îți aduce vizibilitate de brand, pentru noi a fost awareness de brand foarte bun!”, își amintește Cristina Cerga.
Alexandra Gugiuman, www.insociety.ro: Cristina, se poate face performanță și în România?
Cristina Cerga, WOOBA: Știu atâția oameni care fac performanță în România…
Și atunci, de ce noi, ca nație, avem impresia că nu se poate?
Cristina Cerga, WOOBA: Pentru că business-ul la liga 50+ a fost construit pe bișniță, nu era cultură antreprenorială… noi, tinerii, putem să construim altfel. Suntem la un click distanță de digitalizare, dar încă suntem fricoși pe zona aceasta de antreprenoriat. Sunt o mulțime de oameni care își pierd anii în corporații, când ar putea să facă totul pe cont propriu, adică să facă ceea ce fac acolo, doar că să facă pentru ei. Nu știu să ceară bani pentru munca lor.
De ce crezi că se întâmplă asta?
Cristina Cerga, WOOBA: Sunt mulți oameni care nu știu să vorbească despre bani. E o lipsă de încredere. Eu văd lipsă de interes din partea oamenilor din mediul în care activez, ci observ deja că devine o cultură să deschizi un SRL pe care să faci ceva, să rulezi niște bani, cu sau fără angajați. Oamenii vor să se detașeze de zona aceasta de program 9-17. Eu sunt în JCI, Romanian Business Club, RBL, sunt înconjurată de oameni care fac afaceri, acesta e networkingul meu. Nu cred că știu oameni care au același job de 13 ani, de exemplu. Sunt apreciativă și față de cei care reușesc acest lucru, mai ales că, înainte de toate, trebuie să fim conștienți de faptul că nu toți suntem făcuți să fim antreprenori. Adică nu e oricine e făcut pentru antreprenoriat. Cunosc mulți artiști care fac chestii mișto în zona artei, dar dacă nu au un pic de dârzenie în zona de anreprenoriat, they do not make it… stau acolo, în zona mică. Trebuie să vrei să visezi, să îți dai o direcție pentru ceea ce poți să faci cu lucrurile pe care le ai în față.
„Cred că până pe la 22 de ani nu mi-am dorit niciodată să fiu antreprenor, mi s-a părut foarte riscant și chiar e riscant, dar am cunoscut foarte mulți antreprenori … când m-am înscris eu în JCI, m-am întâlnit cu Dan Ștefan, de la Autonom, Alin Angheuta, Radu Limpede, Tudor Maxim- care mi-a devenit și primul angajator. Am întâlnit mulți antreprenori care au pornit afacerile de 3-4 ani, deci erau tineri, iar acum sunt niste moguli, cu afaceri de sute de milioane. Înconjurată de ei și ascultându-i, nu mi s-a părut așa complicat. Ai nevoie de capital, o idee bună, oameni mulți în jur ca să construiești, pentru că alți antreprenori susțin alți antreprenori!”, precizează Cristina.
Pentru tine, care a fost click-ul care te-a făcut să treci de la statutul de angajat la cel de antreprenor?
Cristina Cerga, WOOBA: Am făcut freelancing încă de când eram angajată pentru că nu îmi ajungeau banii niciodată. Câștigam mai mult extra decât ca angajat. Am avut o colaborare cu un club din București, ne ocupam de imaginea lor, și de un site cu parfumuri. Aceștia erau clienții mei extra agentie. Cumva, lucrurile au început să crească acolo, îl și cunosusem pe Ștefan la job și ne-am împrietenit. L-am întrebat dacă nu vrea să facă un ban extra-time, că am eu niște clienți pe zona de visual, de newslettere și dacă nu vrea să facem treaba asta împreună. Am început să facem foarte mulți bani și i-am zis ok, hai să facem o firmă. Eu am demisionat prima și am început să adun baza de clienți. Lucram și seara, trebuia să facem ca lucrurile să funcționeze din ce în ce mai bine.
„Am fost deschisă întotdeauna, nu am zis nu niciodată, dar am explicat de nu se poate sau de ce se poate. Și am fost și sunt foarte corectă. Nu îmi place să umblu cu minciuni, nu îmi plac lucrurile care nu sunt facturate, nu umblu cu mișmașuri. Îmi place ca lucrurile să fie cât mai curat făcute. Cred în partea asta karmică, în sensul că dacă îi faci ceva cuiva, urmează și pentru tine. Întotdeauna am lăsat de la mine, am avut și țepe, clienți care nu mi-au dat banii. Mi s-au întâmplat, recunosc. Acum am o filosofie pe care am învățat-o după mulți ani, după mai multe lecții: dacă suntem invitați să facem un branding, facem două propuneri, dar pe una ți-o vând doar și dacă îți place. Dacă nu ne înțelegem, ne spunem. Nu vreau să stăm cu remușcări pentru că mi-ai dat mie mulți bani și nu îți place.”, povestește Cristina despre partea de advertising pe care o face de când a ajuns în București. Cristina a ajuns în capitală după ce a absolvit specializarea „Relații Internaționale și Studii Europene”, Facultatea de Filosofie și Științe Social-Politice, din cadrul Universității „A.I.Cuza” Iași. S-a înscris la un master în afaceri internaționale. A lucrat pentru Elevate vreo șase luni, apoi vreo lună și jumătate pentru Mediafax și după a stat doi ani și jumătate la agenția Next Advertising, acolo unde a învățat cam tot ce se putea învăța în domeniul publicității. A trecut de la un departament la altul până și-a dat seama că ea vrea să facă partea de creație.
Până la Imperiul Leilor, ce a însemnat promovarea și succesul WOOBA?
Cristina Cerga, WOOBA: Ne-am axat pe zona de influenceri din domeniul artei. Ne-a ajutat și vitrina pe care am creat-o la Creart, ne-a adus un mare plus de vizibilitate în direcția artei. Au fost câteva articole scrise despre noi, am colaborat cu cei de la Igloo pe zona de giveaway, am devenit cunoscuți pe o nișă-aceea a artei și creației. Apariția la Imperiul Leilor ne-a adus accesul în zona de mass-market, având în vedere faptul că nu toți sunt consumatori de artă.
A contat faptul că erați în București?
Cristina Cerga, WOOBA: Noi avem o concurență foarte drăguță chiar în Iași, nu neapărat pe tehnologia de produs, dar pe categoria noastră de produse- se numesc Wood Lamp, îi urmărim cu drag, ne place ce fac. Ne uităm cu drag că există creatori în zona Iași, noi ne uităm la ei și uite că nu a fost nevoie ca ei să participe la Imperiul Leilor. Nu îi cunosc personal, dar se reușește și în orașe mai mici. Trebuie să ai puțin capital și niște oameni buni la marketing, care să te ajute să te listeze pe niște piețe.
Practic, ce ți-a oferit Bucureștiul și nu ți-ar fi putut oferi Iașul, de exemplu?
Cristina Cerga, WOOBA: Perspective… Iașul mi s-a părut mereu un oraș mic, un oraș axat pe studențime, care vara rămânea gol și atunci vara, lucrurile nu prea se întâmplau… aici, în București, lucrurile se întâmplă pe o altă viteză și mereu am fost pe incisivitate și viteză. Ritmul e diferit, ai capacitatea să faci alegeri variate pe zona de lifestyle. Acolo, în Iași, pot să îți cadă la inima locuri pe care să le frecventezi un an. Aici, în București, ai zeci de locuri. Și mi-au plăcut mult oamenii de aici. Imediat ce m-am mutat în București, m-am înscris în JCI, am cunoscut mulți oameni, o mulțime de antreprenori. Chiar anul viitor voi deveni președinte național JCI.
Cât de greu a fost să intrați cu un produs nou pe o piață pe care există deja tot felul de produse, mai ales că în ziua de azi pare cam dificil să găsești ceva ce nu mai există, ceva ce nu a mai făcut nimeni, o idee care să stârnească interes și să fie transformată în business…
Cristina Cerga, WOOBA: Asta mi-a plăcut la acest business cel mai mult: ideea care nu mai există. Avem unicitate în produs. Tot ce facem noi chiar nu mai există. La nivel de tehnologie 3D print se lucrează cu baghete, așa ceva nu mai face nimeni; formele stelare sunt unicat la nivel de forme de iluminat. Cam tot ce face Adi aici e unic pe toată piața din lume, asta m-a bucurat și pe mine, am putut veni cu ceva nou pe zona de home& deco. În plus, imaginează-ți că le vom putea vinde și în regim Do-It-Yourself, dică oferim oamenilor posibilitatea de a deveni proprii creatori de produs. Iar la nivel de piață și produs e pe likeability- vezi produsul, îți place, îl iei. Înainte nu prea își permitea oricine să cumpere produse de la noi- 1640 lei era prețul unui produs WOOBA. Acum costă 540 lei, cu tot cu bec și cutie din carton. Nu ced că am primit o reacție negativă în acest un an și opt luni de când am deschis SRL-ul. Nu am primit reacții de genul „nu îmi place podusul”.
„Dacă vrei să faci servicii, acolo nu ai nevoie de un aport de capital foarte mare, căci ești tu expertul care-și vinde o expertiză. Dacă vorbim de producție, ai nevoie de capital ca să faci totul. Pentru a construi o linie de producție ai nevoie de materiale, de stocuri etc. Și aici poți găsi un investitor, poți lua un credit la bancă, de exemplu. Nu e nevoie de foarte, foarte mulți bani, ci e nevoie de foarte multă muncă. Ajungi să muncești zi și noapte până când se reglează întreg procesul.”
Ce ați învățat de la Dan Șucu?
Cristina Cerga, WOOBA: Foarte multe lucruri. Am putut să îl urmărim, să vedem cum face el business. Nu suntem la un nivel la care să spunem că ne comparăm nici măcar 1% din nivelul la care el face business, dar am învătat cum să facem lucrurile mai bine, cum să ne vindem produsele mai bine. Cu experții lui am învățat cum să facem pricing ca să fie bine pentru toată lumea și pentru piața pe care suntem. El ne-a zis că trebuie să avem cutiile pe alb, de exemplu. Nu știu, dar a fost o idee bună, chiar dacă fiind albe, cutiile sunt mai scumpe, iar la volum se simte. Ce am mai învățat de la el? Eu sunt mai vulcanică, el e foarte diferit, se înțelege mai bine cu Adi. El e un om de retail, nu pe produs. E foarte diferit, super tătos, ca să zic așa… suntem la un telefon distanță pentru tot ce avem nevoie.
Spuneai că el v-a sugerat să faceți cutiile albe. De fapt, cât de mult și-a pus amprenta Dan Șucu asupra WOOBA?
Cristina Cerga, WOOBA: Imaginează-ți că noi ne-am văzut cu el chiar în ziua în care emisiunea urma să fie on air. Am discutat despre ce vrem să facem, cum vrem să facem. Și direcția business-ului era în zona aceasta de producție minimă, să facem produse care se pot asambla singure, să facem producția la el. Și s-a întors cumva la modul să ajungem să facem producția in-house, să luăm noi stocuri, să devenim producători, nu doar creatori de produse cu volum mic. Adică să ajungem să facem totul la scară industrială. A îmbunătățit culoarea produselor- a fost un touch al lui, el a venit cu ideea de a le face mai castanii, lemnul să îl facem mai pe culoarea castanului. Apoi ne-a pus în legătură cu o echipă de-a lui, cu care am lansat colecția pentru Mobexpert. Ne vedem când avem noi nevoie. Venea mai des la început, dar acum, când direcția e setată, știm încotro mergem, suntem mai siguri pe ceea ce vrem să facem. Dar după Împeriul Leilor a fost așa un declic de direcție pentru noi, o resetare.
„Ne dorim să rămânem entitate independentă, să creăm colecții pentru oricine, pentru orice brand care dorește să lucreze cu noi!”
Se spune că în business trebuie să fii singurul asociat sau că unul e prea puțin și doi sunt deja prea mulți. Voi cum reușiți să demontați acest mit?
Cristina Cerga, WOOBA: E o prostie. Nu este absolut deloc ușor să fii asociat cu oameni, dar cred că doar în business-uri cu asociere poți să reziști mult timp pe piață. Pentru că mereu unul din noi o să cedeze, iar ceilalți îl vor susține. Adică inevitabil sunt conflicte, că sunt oameni cu viziuni diferite, perspective diferite, dar dacă tu ești sigur pe zona pe care esți în business, cu puțină răbdare, lucrurile se duc în direcția care trebuie. Noi ne și completăm foarte bine- adică Adi e pe tot ce înseamnă creator de produs și zona de dezvoltare, maxim Ștefan poate să mai dea niște recomandări. Ștefan vine pe zona de artă vizuală, construiește și îmbracă în arte vizule tot ce înseamnă brandul nostru și se asigură că totul arată impecabil, iar eu vin pe viziune, marketing. Eu dau tonul într-o oarecare formă, iar băieții turează la intensitate maximă ca lucrurile să se întâmple așa cum le planificăm. Apoi a venit Dan, care ne-a dat o ștampilă de calitate și suport financiar foarte mare. Dacă nu era suportul lui financiar, probabil nu ajungeam la capacitatea de producție de acum. Cu siguranță făceam ca lucrurile să meargă într-o formă mai bună, dar clar nu aveam o producție atât de bună.