„Cea mai mare provocare a fost exact la început, când am deschis, ne-am dorit să nu venim cu bani de acasă niciodată. Și asa a fost. Nu am fost niciodată în pierdere. În pandemie a fost și încă este destul de greu. Nu am primit vreun ajutor din partea cuiva…. stat, sistem, proprietari. Doar clienții ne-au ajutat, cumpărând în continuare cafea de la noi. Am strans și datorii, pe care am reușit să le stingem după șase luni. Acum suntem bine, dar vom vedea ce se va întampla în continuare.”„Ne putem referi la o definiție a antreprenorului român doar bazată pe ceea ce suntem noi: antreprenorii muncitori. Proletari, ne zicem noi, chiar dacă acum munca e ‹‹pe firmă››. Deocamdată, suntem o afacere mică, de cartier, în care antreprenorul se implică personal și este prezent 100%. Restul e matematică.”„Prietenia e relația pe care am păstrat-o mereu, inclusiv atunci când am ales furnizorii cu care să lucrăm, și care contează pentru noi mai mult decât un preț mai mic.”
Parcă altfel merge cafeaua când vine la pachet cu un mesaj menit să te facă să zâmbești la orice oră din zi, par să-și fi spus băieții de la Cappucino Story din București, afacerea care a cucerit inclusiv mediul online prin paharele personalizate cu tot felul de mesaje amuzante. Totul a prins contur după ce „în joacă am desenat o siluetă care se voia a fi Chaplin și am postat-o pe Facebook. Prietenii au început să ceară fiecare câte un desen și așa a venit ideea cu pahare desenate manual”, spune Cătălin Jianu, unul dintre cei trei asociați ai afacerii Cappucino Story. A fost cartea câștigătoare, cum s-ar zice, deși inițial, băieții se gândeau să imprime paharele cu un toc, pentru doamne, și cu o mustață, pentru domni. A ieșit ceva mult mai cool, spunem noi și toți cei care au distribuit măcar o dată unul dintre sutele de mesaje postate pe pagina lor de Facebook:
Poate că afacerea unui coffee-to-go e la modă de câțiva ani, însă nu-i chiar atât de simplu pe cât pare, mai ales atunci când investești nu doar toate economiile agonisite, ci și întreaga pricepere, energie, pasiune și… timp. E singura variantă pe care o ai, dacă ești limitat în privința bugetului. Cu zece mii de euro, spune Cătălin, se poate să pui bazele unui business. Vorbește din proprie experiență- „noi am fost proprii designeri de interior, zugravi, tâmplari etc. Utilajele se iau în gestiune. Și chiria să nu depășeasca o mie și un pic de euro. Așadar se poate! Cu implicare personală mai puternică, se poate alege varianta de low cost. Ai nevoie de atenție!”.
Cappucino Story înseamnă Cătălin Jianu, Cătălin Stoica și Cristian Voicu. Domeniul horeca nu le era deloc străin în momentul în care au făcut pasul spre antreprenoriat. Lucraseră înainte fie ca barmani, fie ca ospătari, iar acest lucru le-a fost de folos. Dacă pe Cătălin Jianu l-au trimis părinții să muncească după ce a fost prins fumând pe ascuns, după ce renunțase la facultate (mama lui îi sugerase ospătăria, fiind considerată o meserie bănoasă), Cătălin Stoica a fost nevoit să se agațe de orice pentru a se întreține, așa că a ales să fie barman pe unde a apucat. „După 15 ani, am făcut o baracă cu Cătă și l-am adus și pe Cristi (căruia i-au plăcut cluburile, avea prieteni „în bar”, așa că a început să-i placă și lui „treaba asta”) și ăștia suntem”, mărturisește acesta. E scurt, se definesc „oameni simpli, dar cu personalitate”, iar tocmai această personalitate nu i-a scutit de divergențele care au apărut firesc în privința unor decizii. Au fost acele momente în care s-a confirmat zicala conform căreia „asocierile nu vor funcționa”, însă ei au găsit până acum calea de mijloc- negocierea- mai ales că au idei, viziuni și viteze diferite. „Important este să vedem binele, dincolo de ego!”, afirmă Cătălin Jianu, mai ales că sunt diferiți- „Stoica e cel rațional, care gândește mult înainte de a face o mițcare. Uneori foarte mult. Jianu e mai pe emoțional. Se jură că simte următoarele mișcări mereu. Iar Voicu e la mijloc, ca să fie mereu echilibru”.
Surprinzător, dar chiar și o cafea la pahar, băută pe fugă, poate oferi experiență. „Un text, un desen ți se poate lipi stării de spirit sau îți poate da o stare de spirit bună”, premisa pe care au avut-o în vedere cei trei antreprenori inclusiv atunci când au ales denumirea. Știau că au multe de povestit și că vor să facă cafea… așa că alegerea a fost Cappucino Story până la urmă. „Mesajele vin natural, inspirația e pretutindeni și vine fie din realitatea care ne înconjoară, fie de la prieteni”, îmi spun, recunoscând că cereri de mesaje speciale nu a fost doar una, ci mii, de-a lungul timpului…
„Cea mai mare provocare a fost exact la început, când am deschis, ne-am dorit să nu venim cu bani de acasă niciodată. Și asa a fost. Nu am fost niciodată în pierdere. În pandemie a fost și încă este destul de greu. Nu am primit vreun ajutor din partea cuiva…. stat, sistem, proprietari. Doar clienții ne-au ajutat, cumpărând în continuare cafea de la noi. Am strans și datorii, pe care am reușit să le stingem după șase luni. Acum suntem bine, dar vom vedea ce se va întampla în continuare.”
Coffe-shop-urile, considerate cândva o afacere nișată, a explodat în ultimii ani. „Găsești câte un coffee point la fiecare intersecție, mai bune sau mai puțin bune”, spune Cătălin care le transmite celor care doresc să se aventureze într-un astfel de business să învețe bine fenomenul și să-și dezvolte abilitățile de comunicare, să nu arunce cu banii pe orice, căci o atmosferă plăcută se poate face și cu un buget redus. Aș adăuga, dacă mi se permite, să aibă răbdare și să nu urmărească profitul imediat, căci e aproape irealizabil. Orice ai face, dacă faci doar de dragul banilor, nu va da roade pe termen mediu sau lung pentru că te va forța să renunți, însă acestea sunt chestiuni cunoscute de orice antreprenor care a acumulat ceva experiență.
„Ne putem referi la o definiție a antreprenorului român doar bazată pe ceea ce suntem noi: antreprenorii muncitori. Proletari, ne zicem noi, chiar dacă acum munca e ‹‹pe firmă››. Deocamdată, suntem o afacere mică, de cartier, în care antreprenorul se implică personal și este prezent 100%. Restul e matematică.”
Înainte de pandemie aveau în vedere deschiderea celei de-a treia „barăci” cum îi spun ei, însă cum nu mai au date certe. În schimb, deja au pornit demersurile pentru a franciza ideea, brand-ul. Pentru început au înregistrat marca, urmează să pună la punct toate celelalte chestiuni care țin de francizare. Dacă îi întrebi de temeri, îți spun că probabil în această perioadă le-a fost teamă… nu neapărat de eșec, cât mai ales de toată nebunia care a cuprins domeniul horeca. Și n-au simțit acele temeri dintr-un simplu motiv: nu erau străini de horeca, avuseseră înainte experiența în management, iar acel lucru le-a fost util mai ales în relația cu clienții și cu colaboratorii.
„Prietenia e relația pe care am păstrat-o mereu, inclusiv atunci când am ales furnizorii cu care să lucrăm, și care contează pentru noi mai mult decât un preț mai mic.”
Ce ar trebui să știm despre cafea? Că este bună „exact așa cum îți place. Cu zahăr mult sau fără, cu sau fără lapte, siropuri și alte cele”, spune Cătălin care concluzionează că „românii noștri sunt simpli. Proletari ca noi. Fără hipstereală. Așadar, cafeaua blend, cu robusta în ea. De regulă, și cu lapte. Suntem cappuccinărie!”.
***Dacă vreți să vă luați doza de amuzament, îi găsiți pe Facebook: https://www.facebook.com/cappuccinostory