„Să facem fiecare dintre noi un metru de ceva!”

„Să facem fiecare dintre noi un metru de ceva!”

„Străzi, vă rog! – Aveți și neletale?”, a fost provocarea la care au dat curs câteva sute de persoane venite pe 12 mai, la celebrul metru de autostradă construit de suceveanul Ștefan Mandachi. Știam că va fi o conferință de presă atipică imediat ce am văzut că invitația era în scaun cu rotile, adică era o invitație la care noi, participanții, trebuia să ne punem în pielea și sufletul adevăraților eroi ai șoselelor pe care îi aveam în fața noastră- supraviețuitorii unor cumplite accidente rutiere de la noi din țară. Potrivit statisticilor, România e fruntașă la numărul celor care nu mai ajung acasă după o călătorie la volan, iar acest lucru, dacă e să spunem ceea ce și Ștefan a evidențiat, nu se întâmplă din vina șoferilor exclusiv (cauza vitezei excesive, consumul de alcool, depășirile neregulamentare fiind cele mai des întâlnite scuze ale guveranților atunci când trebuie să răspundă la întrebarea „De ce?”), ci principala cauză e starea drumurilor și lipsa unei infrastructuri rutiere așa cum vedem că Europa are. De fapt, așa a și început manifestul #șîeu

Scaunele cu rotile ne „așteptau”. E cumplit doar gândul că vei fi nevoit să stai chiar și preț de câteva ore într-un scaun rulant, apoi să îți imaginezi că la un moment dat viața te poate arunca direct în scaunul rulant? Rând pe rând- după ce Ștefan Mandachi și Oana Baciu, președinta Asociației Naționale a Victimelor și Prevenirea Accidentelor Rutiere, au vorbit despre statistici îngrijorătoare, dar și despre dramele familiilor care primesc vestea tragică a pierderii unui om drag pe șosele- și-au spus poveștile cinci eroi ale șoselelor. În fața lor, suntem prea mici. În fața lor, nu ne lipsește nimic. În fața lor nu putem decât să ne aplecăm și să le mulțumim pentru emoția și lecțiile primite. Pentru ei, accidentul rutier le-a schimbat viața complet, dar au avut puterea de a merge mai departe, de a nu ceda, de a continua să fie la fel de implicați în activități profesionale și civice. De fapt, dialogul cu ei a fost modul prin care Ștefan Mandachi a anunțat că lucrează intens la un documentar despre poveștile victimelor accidentelor rutiere. Un proiect cu un profund impact emoțional pentru care Ștefan le mulțumește celor care au acceptat să-și spună povestea, i-au deschis ușa caselor și sufletelor lor, implicit, dar și tuturor celorlalți implicați în proiect. Probabil că se va plânge mult la acest film, căci de plâns, s-a plâns inclusiv ieri…

Cu Ștefan Mandachi am stat de vorbă pe larg după conferința de presă, însă interviul amplu despre cine este, cum și-a clădit afacerea, ce îl motivează, toată „nebunia” cu metrul de autostradă, dar și despre îngerul lui păzitor de câteva luni, mama sa, de care îi e foarte dor… toate acestea le veți afla din viitorul număr al revistei InSociety. Până atunci, s-au spus în cadrul conferinței câteva chestiuni tare interesante:

  • îndemnul către români de a face un metru de orice. Doar așa vom dovedi că se poate!
  • antreprenorul Ștefan Mandachi acuză la unison toate partidele și pe toți cei care au condus Ministerul Transporturilor din anii ’90 și până în prezent, iar documentarul face parte din campania #Romaniavreautostrazi.
  • „Românii se urnesc greu și se sting foarte repede.”
  • în perioada următoare, Ștefan Mandachi va merge la Londra, unde se va întâlni cu românii stabiliți în Marea Britanie, tema conferinței la care s-a gândit fiind termenul de „hibernațiune”, sentimentul pe care i-l transmite poporul, având în vedere că decenii întregi, românii „au hibernat” fără să își dea seama de riscul la care se supun prin faptul că nu își cer drepturile și se complac în situații de neacceptat.
  • vrea să ducă ecranizarea inclusiv în festivaluri.

Condiții preluare articol

Fiecare articol al www.insociety.ro este muncit. Respectăm munca fiecăruia și drepturile de autor. De aceea, credem în regulile fair-play-ului. Dacă nu avem încheiat un acord scris în care să specificăm explicit forma de colaborare, vă dăm posibilitatea de a prelua din articolele noastre în limita a maxim 500 de caractere , cu următoarele obligații:
1. specificați în articolul dumneavoastră sursa clar și concis;
2. inserați linkul articolului nostru și faceți trimitere vizibil către acesta.