Concept nou pentru unii, telemunca presupune „încheierea unui contract individual de muncă, în care activitatea se realizează, ca regulă, în afară sediului angajatorului, obiectul fiind specific deoarece presupune prestarea unei munci cu mijloace informatice”, scrie avocat Gianina Vera Poroșnicu într-o postare pe pagina sa de Facebook, în încercarea de a-i informa pe angajați și angajatori despre drepturile și obligațiile pe care le presupun aceste noi forme de muncă la care mulți au fost să se adapteze în contextul pandemiei de Covid-19.
Interesant este, de exemplu, că deși folosită de ani buni în sistemele medicale internaționale, telemedicina și-a atribuit un număr în creștere de „adepți” în România, pacienți și medici deopotrivă, odată cu pandemia. Mai exact, stând de vorbă cu cei de la Innovate Informational Technology (ITT), care au dezvoltat, cu ajutorul Delsoft Zoom, aplicația www.medgo.ro, (rezultatul unei finanțări accesate prin Start-up Diaspora 2019 de către Asociația Patronilor și Meșteșugarilor din Cluj), am aflat că „platforma www.medgo.ro găzduiește medici de renume și oferă suport facil pacienților care nu trebuie să facă altceva decât să-și creeze un cont virtual. Ulterior, în funcție de problema medicală pe care o au, utilizatorii trebuie să selecteze secțiunea și medicul la care dorește o programare online, care durează între 10 și 15 minute”. Consultațiile online au rol de prevenție și vin în ajutorul celor care au diverse afecțiuni minore și în această perioadă nu au cum să ajungă la o unitate spitalicească. Practic, medicul îi poate oferi toate informațiile de care are nevoie printr-un videocall, urmând să stabilească, în funcție de simptome și evoluție, modul în care urmează să procedeze. Telemedicina oferă consultații de la distanță atunci când pacientul nu se poate deplasa la cabinet, un concept folosit deja de aproape 60% dintre medicii din întreaga lume.
Dacă în telemedicină, totul pare destul de bine pus la punct, revenind la activitățile care au trecut din offline în online, avocatul Gianina Vera Poroșnicu precizează că nici în aceste situații, telemunca sau munca de la distanță n-a trebui să fie o noțiune chiar străină pentru angajatori, întrucât, în funcție de tipul de activitate desfășurată, angajatorii au permis și înainte unor colaboratori sau angajați posibilitatea de a presta o anumită muncă în afara unității. În noul context, menționează avocații Gianina Vera Poroșnicu și Smaranda Colța, „telesalariatul” trebuie să cunoască următoarele aspecte:
- trebuie să aibă calitatea de salariat conform legislației naționale;
- contractul individual de muncă să nu aibă caracter ocazional și activitatea să fie desfășurată cu regularitate, nu incidental, prin intermediul tehnologiilor informatice. Este interzisă modificarea contractului prin actul unilateral al angajatorului, ca și sancționarea sau concedierea salariatului care nu acceptă telemunca.
- telesalariaţii își organizează singuri programul de lucru, iar dacă angajatorul dorește să le verifice activitatea, va trebui să-i notifice anterior. Verificarea se va face cu respectarea vieții private a celor controlați. Deloc de neglijat este și faptul că, în privința costurilor aferente utilizării mijloacelor moderne de comunicare, precum abonamentele la internet, fax, telefon, aceste costuri vor fi suportate de către angajator. În rest, telesalariaţii au aceleași drepturi și obligații ca și ceilalți salariați.
sursa foto:doingbusiness.ro