Ca orice decizie strategică, momentul în care alegi să apelezi la serviciile de relații publice și motivul pentru a o face determină și cât de eficient este rezultatul. Există multe situații în care astfel de tool-uri de comunicare devin folositoare, așa că le discutăm pe cele mai frecvente cu care ai putea să te întâlnești.

 

 

  • Ai un business și vrei să-l transformi într-un brand

 

Ești pe piață de ceva ani, ai un domeniu de activitate și un portofoliu de produse sau servicii, însă nu ai o identitate conturată și un public suficient de loial.

Soluții: Dezvoltarea unor canale de comunicare proprii, precum blogul sau platformele social media îți permit să te poziționezi prin mesaje constante și relevante sectorului căruia te adresezi. Relația cu presa te ajută să câștigi notorietate și să te adresezi mai multor oameni decât o făceai până acum, la fel și participarea la evenimente unde poți să-ți întâlnești publicul țintă. O strategie de brand îți va clarifica prioritățile pe care să te axezi în următoarea perioadă.

 

 

  • Vrei să lansezi un start-up

 

Ești un nume nou care probabil introduce o soluție inovatoare pe o piață deja existentă, sau își deschide un nou segment de piață pentru că ceea ce oferă nu a mai fost întâlnit. Indiferent de situație, ai nevoie ca oamenii să afle despre tine și ideea ta, să aibă încredere în ea și chiar să investească. Găsirea de parteneri strategici și deschiderea de uși sunt foarte importante în această etapă de început.

Soluții: În primă fază, e indicat să începi prin creșterea vizibilității. Aceasta se poate dezvolta prin evenimente de lansare, briefing-uri de presă, generarea de oportunități de testare a produsului/serviciului, dezvoltarea platformelor de social media, demararea de campanii de educare și informarea a soluției aduse și beneficiilor acesteia, încheierea de parteneriate stabilite cu segmente importante din public.

 

 

  • Te afli într-o piață supraaglomerată

 

Te afli fie într-o nișă cu fără prea mult spațiu de respirație, fie într-un sector generos, dar atractiv și pentru mulți alții. Nu reușești să te diferențiezi și pierzi vânzări către competiția ta, care comunică des și relevant, interacționează cu publicul și îl are de partea sa.

Soluții: Introduci modalități neconvenționale de promovare și surprinzi constant prin mesaje diverse și inițiative care pot ajuta o întreagă comunitate. Faci colaborări neașteptate și organizezi evenimente ieșite din normă – pe scurt, inovezi cu fiecare ocazie și comunici des despre asta.

 

 

  • Te gândești să îți crești brand-ul personal

 

Cine ești în spațiul public cântărește în pașii tăi către succes. Pentru a fi o voce autoritară în domeniu, ai nevoie de o identitate concretă care să-ți accentueze atributele principale și de a te asocia cu anumite valori și beneficii pe care vrei să le oferi.

Soluții: După ce ai definit acel ‘ceva’ la care ești bun, creează conținut pe baza lui pe un blog sau website personal și răspândește-l pe LinkedIn și/sau Facebook, în grupuri ce țin de domeniul tău, pe Youtube sau platforme de podcast-uri, dar testează și posibilitatea de a vorbi la evenimente de profil despre asta. Poți să construiești campanii publice pe un subiect care te pasionează, să faci parteneriate cu cauze sau brand-uri relevante ție, să inviți oamenii la dialog atât online, cât și offline, să faci networking cu liderii de opinie din sectorul tău.

 

 

  • Ai nevoie de mai multă creativitate

 

Exiști deja pe piață, dar nu ți-ai surprins publicul printr-un concept diferit și pierzi din teritoriu. Mesajele sunt monotone și rare, ele nu rezonează cu publicul țintă.

Soluții: Atunci când e loc de mai bine, un om de relații publice îți poate propune o abordare nouă și să te ajute să definitivezi ideea creativă și să o pui în practică. Creativitatea care are la bază un concept strategic stimulează interesul oamenilor din target, dar te și ajută ca mesajul să fie memorabil.

 

 

  • Ai de-a face cu o criză 

 

Ai identificat o problemă în plan intern sau extern și trebuie să o adresezi, dar nu ai o celulă de criză deja formată. Ai nevoie de cineva care a trecut prin scenarii similare și are pregătire în a relaționa cu publicul și presa.

Soluții: Orice manual de comunicare îți va spune că o criză trebuie abordată dinainte să înceapă. Dacă îți construiești un brand puternic, astfel de situații nu vor deveni singura ta identitate; acel lucru cu care oamenii te vor asocia mereu. În cazul în care nu ai proceduri de urmat atunci când se întâmplă o situație neplăcută, poți apela la sprijinul relațiilor publice, cu care identifici mesajele și acțiunile potrivite. Nu este momentul pentru a testa singur scenarii pentru că astfel de situații pot lua amploare rapid.

 

 

  • Vrei să atragi angajații potriviți

 

Ai multe posturi scoase la bătaie, însă nu aplică persoanele de care ai nevoie, iar cele care trec de procesul de recrutare pleacă după doar câteva luni. În acest caz, aloci mult timp și resurse pe partea de HR, dar nu reușești să-ți recuperezi investiția și să lași business-ul pe mâna unor oameni responsabili.

Soluții: Accentul trebuie să se pună pe brandul de angajator. Conturează avantajele pe care le oferi candidaților și misiunea și viziunea companiei și transpune-le pe site-ul tău și prin acțiunile tale într-un mod cât mai atractiv. Recunoaște valoarea de ambasador pe care o au angajații tăi și motivează-i să te reprezinte în lume cât mai autentic. Ia în calcul contribuția pe care poate să ți-o aducă partea de comunicare internă.

 

 

  • Vrei să construiești o comunitate

 

Îți dorești să ai mulți clienți care devin ambasadori de brand și garantează pentru tine, să ai alături o comunitate strânsă, unde toți să împartă aceleași pasiuni și interese, să poți adăuga la calitatea vieții lor, să ai feedback, să crești oameni loiali.

Soluții: Oferirea de conținut util și original (video, foto, audio sau în scris), care întâmpină nevoile celor care sunt interesați de produsul/serviciul tău. Pentru asta, ai nevoie de abilități de storytelling în construcția de mesaje, axat pe crearea de experiențe într-un stil propriu. Mai mult, găsește metode prin care să implici și publicul în crearea poveștii și dă-le un spațiu în care ei pot să interacționeze.

 

Indiferent de situație, nu există soluții universale, de aceea este bine să începi cu o analiză strategică și să alegi împreună cu un profesionist metodele de comunicare pe care să le aplici. Să iei mereu în calcul și metodele disponibile de evaluare, care te vor ajuta să tragi singur concluzii cu privire la impactul pe care relațiile publice le-au avut asupra business-ului tău.

 

Author