„Industrie de relații publice, caut om de PR care să-mi întărească prezența pe piață și să-mi îmbunătățească imaginea.” Dacă industria ar fi un personaj de business, așa îmi imaginez că ar suna primul anunț de recrutare pe care l-ar face. De ce? Pentru că domeniul încă reprezintă o zonă greu de definit și înțeles pentru unii. Folosit la capacitate maximă, un PR poate susține și stimula creșterea unei brand, așa că mi se pare important să începem cu o privire în detaliu asupra anumitor neînțelegeri cu privire la scopul și caracteristicile acestei industrii.

PR nu înseamnă relații cu publicul

Prima mea amintire de atunci când am văzut un ghișeu de relații cu publicul în București, înainte de admiterea la facultate, a fost cineva întrebându-mă dacă acolo voi lucra după ce termin studiile. Pe scurt, răspunsul a fost nu, chiar dacă termenii asemănători pot induce în eroare. Ambele practici vizează un public, însă modalitatea și motivul pentru care se interacționează cu acesta diferă. Relațiile cu publicul există pentru a asigura un serviciu bun clienților, pe când relațiile publice se ocupă de campanii de promovare a unor mesaje, servicii sau produse ce vizează atât un public extern, cât și intern, și pot avea ca scop și îmbunătățirea relațiilor cu publicul în baza feedback-ului primit.

PR nu înseamnă publicitate

Cel mai bun mod de a explica diferența dintre aceste industrii este unul simplificat, care mi-a rămas și mie în minte de când l-am auzit. Închipuie-ți trei persoane într-o discuție: două prietene, să zicem Ana și Elena, și fratele Anei, Robert. Scopul e ca Elenă să fie convinsă că Robert e tip de treabă.

În cazul publicității, Robert ar spune foarte des în timpul discuției despre el că este un tip de treabă, eventual ar fredona asta și pe un ritm de melodie. În schimb, o practică populară de PR ar presupune ca Ana să-l descrie indirect pe Robert ca un tip de treabă și să ofere informații obiective în baza cărora Elena să-și facă singură o părere. Publicitatea cumpără canale de distribuire a mesajului propriu, pe când relațiile publice distribuie mesaje către o sursă obiectivă, de regulă presa, care preia informația și o redă publicului său în propriile cuvinte fără un buget extra, ci din propriul interes. Diferența constă și în modul în care mesajele sunt comunicate, dar și în credibilitatea pe care acestea o au în funcție de sursa din care provin.

 

*sursa foto: www.prezly.com

PR nu înseamnă vânzări

Deși nu le generează direct, activitățile de PR pot contribui la creșterea vânzărilor prin atragerea atenției, crearea de interes și chiar dorință. Atunci când se agreează strategia campaniilor, trebuie aliniate și scopurile ca să se poată măsura impactul acțiunilor. Sunt multe modalități actuale de a cuantifica asta, pornind de la numărul de click-uri noi pe site aduse prin activitățile de PR, la reacțiile consumatorilor față de un anumit tip de call to action. Dacă abordezi simultan același public prin metode diferite sau chiar te adresezi unor canale noi, crești potențialul de expunere a produselor sau serviciilor și asta se răsfrânge în sens pozitiv asupra business-ului.

PR-ul nu reprezintă muncă de secretariat

Încă mă mai amuză companiile care pun la un loc responsabilitățile de secretariat cu cele de PR. Este o dovadă a faptului că domeniul e încă neclar pentru unii angajatori. Singura asemănare pe care o găsesc între cele două sfere este abilitatea mare de organizare care este necesară pentru o activitate eficientă. Dar e greșit să presupunem că relația cu presa, generarea de conținut sau organizarea unui eveniment poate fi făcută de cineva care nu are pregătire anterioară în acest sens.

PR-ul nu înseamnă doar relații cu presa

Probabil este activitatea cu care sunt asociate cel mai des, însă relațiile cu publicul se pot desfășura prin mult mai multe metode: canale proprii precum conturile sociale sau bloguri; gestionarea de parteneriate; organizarea de evenimente; managementul de criză; comunicare internă; activități de CSR și alte metode de guerillă care iau o formă proprie.

sursa foto: bluefontainmedia.com

Acum că avem loc de concepte noi, în loc să ofer definiții despre ce este și ce înseamnă PR, ar fi mai util să explic ce face o persoană care lucrează într-un astfel de domeniu. Indiferent că are un client sau mai mulți, PR-ul găsește metode să promoveze un business către publicului său țintă și să construiască relații între cele două părți. E acel om care conturează o identitate de brand și o comunică printr-o varietate de activități, care dă viață unui produs sau serviciu și îl introduce într-o zonă familiară, preferențială, de încredere. El descoperă sau creează povești interesante, știri sau inițiative și le împarte cu întreaga lume. El este probabil în spatele unei campanii de imagine, unui eveniment aniversar, unui articol din presă sau unei postări pe Facebook. Ca să fie și mai simplu, vă las cu un paragraf tot din acel anunț standard de recrutare pe care mi l-am imaginat, care-l descrie pe viitorul angajat:

„Dacă ești un specialist în comunicare, îți face plăcere în egală măsură să vorbești și să scrii bine iar creativitatea, pasiunea și curiozitatea pentru actualități te definesc, atunci așteptăm să iei legătura cu noi. Mai mult, dacă ești responsabil și bine organizat, ai rezistență la situații presante și te poți adapta unui program flexibil, care necesită abilități de multitasking, te invităm direct la o întâlnire să ne cunoaștem mai bine. Vom discuta despre cum ai construit și implementat o strategie cu succes, dar și despre modul în care i-ai măsurat impactul.” Bineînțeles, CV-urile se trimit pe adresa redacției.

 

*sursa foto principală/ titlu: https://twitter.com/lauraafarrell

Author