Dacă sunteți îndrăgostiți de parfumuri ca mine, veți înțelege de ce imi doresc să vă spun astăzi această poveste.

Paul Valery spunea că o femeie cu un parfum prost ales nu are viitor”. 

Parfumul reprezintă experiența senzorială cea mai completă, scoțând deseori la iveală emoții și amintiri uitate, uneori impregnate în memorie chiar din primele noastre zile de viață.

De multe ori, atunci când iau un parfum de pe etajeră, mă ghidez și după starea de spirit pe care o am sau pe care vreau să mi-o inducă ținuta sau întâlnirile pe care le am în ziua respectivă.

“Parfum”, cuvântul care descrie o substanță cu miros plăcut, este o achiziție a limbii franceze doar de prin anul 1528- anul primei mențiuni găsite de cercetători în documente scrise.

Derivă din verbul  fumer= a fumega, probabil, pornind de la faptul că anumite substanțe cărora li se dădea foc dădeau naștere unor arome placute.

“ Vedeta” antichității a fost tămâia – considerată  în antichitate mai prețioasă decât aurul.

Primul așa zis parfum celebru  a cărui rețetă a ajuns până în zilele noastre este Apa Reginei Ungariei (sec. XIV-lea), preparat pe bază de rozmarin și esență de terebentină.

Abia în sec.XIX  apar descoperiri cum ar fi vaporizatorul, fabricarea în serie, marile magazine cu raioane specializate și perfecționarea sintezei de arome artificiale în chimia organică.

Creatorii parfumurilor sunt, de cele mai multe ori, anonimi sau doar foarte puțin cunoscuți publicului larg.

De fapt, dacă studiem piața parfumurilor,  cele mai multe mărci de parfumuri sunt și mărci de haute couture, numele parfumierului fiind eclipsat de cel al emblemei, brand-ului care îl reprezintă. 

Indiferent de preț, știm,  oare, “să citim“ un parfum?

Este imposibil să se descrie un parfum  doar prezentând o listă a componentelor, de obicei, foarte numeroase.

Nici creatorul nu pune în prospect absolut toate secretele aromate, deși normele Uniunii Europene  sunt destul de stricte. Cel mai des se folosește descrierea conform apartenenței la o anumită familie, plus descrierea în funcție de notele principale care “apar” pe măsură ce se dezvăluie parfumul.

Notele componente “citirii“ unui parfum sunt: notele de vârf, notele de mijloc și notele de bază.

Notele de vârf sunt cele care creează prima impresia olfactivă- sunt cele mai volatile, mai puțin rezistente.

Notele de mijloc sunt ”inima” parfumului, cea care se dezvăluie pe durata a câtorva ore.

Notele de bază persistă cel mai mult, aproape 24 de ore, chiar dacă parfumul pe de-a-ntregul și-a pierdut amploarea.

Trebuie să luăm în considerare că între mirosul simțit la pulverizare și ceea ce va rămâne pe piele apare  o diferență, iar același parfum poate mirosi ușor diferit, în funcție de particularitățile pielii persoanei  care-l poartă.

Parfumurile sunt și ele clasificate în mai multe categorii:

Parfumul (cunoscut ca esență sau extract)  este cel mai pur, echilibrat și concentrat dintre toate “lichidele de lux” care ne fac viața atât de plăcut aromată. Conține, de obicei, 20-40% uleiuri esențial aromate, diluate într-un alcool special.

Apa de parfum este cea mai comun întâlnită formă de parfum și contine între 7-14% uleiuri esențiale parfumate. Aproximativ 70% din puterea ei dispare după câteva ore, dar aproximativ 30% rămân pe piele timp de 24 de ore.

Apa de toaletă conține 1-3% uleiuri parfumate  și aproximativ 80% dintre ele se evaporă în urmatorele 3-4 ore de la aplicarea pe piele.

Cremele de corp parfumate conțin 6-8% uleiuri aromatice, iar loțiunile 3-5% .

Vă recomand aplicarea parfumului pe gât, cam în zonele unde se poate palpa pulsul,  dar atenție!, nu pulverizați parfum chiar în spatele urechilor- aici sunt multe glande sebacee a căror secreție poate modifica neplăcut aroma parfumului. Nu folosiți parfumul imediat după baie – porii deschiși și pielea încălzită nu vor face altceva decât să accelereze evaporarea notelor fragile parfumate.

Încearcă să faci diferența între parfumurile de zi  și cele de seară. În timpul zilei se poartă parfumurile mai discrete.

Parfumurile trebuie păstrate în locuri întunecate, ferite de aer cald, iar majoritatea lor au termen de garanție de 18 luni.

Coco Chanel parfuma tivurile fustelor pentru ca orice mișcare a stofelor să provoace valuri de aer parfumat în jurul modelelor care prezentau creațiile sale.

Estee Lauder a rămas celebră prin recomandarea de a pulveriza în aer parfumul la 15-20 cm de corp, prin “ceața” acestuia trecându-se apoi cu un pas mic.

Coco Chanel  declara :”O femeie care NU se parfumează, nu are un viitor ca femeie”.

 

sursa foto: pinterest.com

Author