How I made it… abroad

Ambiția antreprenorilor români a început să depășească granițele țării. În această secțiune nouă de interviuri dorim să vă facem cunoștință cu brandurile care sunt renumite în plan internațional, dar și cu oamenii din spatele lor. Începem seria cu Nicoleta Chirica, fondator și designer Iutta, un brand 100% românesc ce învață străinii semnificația cuvântului „dor” și importanța de a fi autentic.

Interviu de Olivia Sandu, PR Consultant Ash Communications

 

Olivia Sandu: Ce reprezintă pentru tine design-ul românesc?

Nicoleta Chirica, Iutta: E o forță creatoare aflată la început, dar care se bucură de o susținere care crește de la an la an. Lumea e deschisă, idei există, mediul se dezvoltă. Amploarea sa nu se compară însă cu ce avem ca inspirație în afară. Diferența e la nivelul de educație al consumatorului pentru că el înțelege mai ușor ce presupune munca din spate, ce separă bespoke de mass market și ce este designul în esență. Putem împrumuta de acolo mai multă efervescență și curajul de a experimenta cu pop-up-uri, instalații de artă și dorința de co-creare.

Cum ai defini mediul creativ românesc prin comparație cu cel internațional?

Fiind încă în dezvoltare, industria noastră creativă este o mare oportunitate de a te lansa și evidenția. Aș defini mediul prin potențial. E mai ușor să ai o voce aici decât într-un context suprasaturat.

Când a fost prima ieșire cu Iutta în afară?

Acum patru ani, când am participat la cel mai mare târg de pantofi și accesorii din Dusseldorf, Germania. Fiind prima participare la un eveniment internațional, am făcut tot posibilul ca decorul să fie unul de-a dreptul impresionant și am apelat la tematica ‹‹Pădurea de argint›› a lui Eminescu. Am avut un set-up organic inspirat de eleganța mesteacănului, care punea foarte bine în valoare linia de conduri cu dor pe care am lansat-o acolo. Au fost niște zile foarte pline, de la punerea în scenă a conceptului până la interacționarea cu toți vizitatorii care erau curioși de povestea din spatele designului.

Cum se traduce dorul în plan internațional pentru acest public străin?

Dorul nu are echivalent în altă limbă, face parte din ADN-ul românesc. E ceea ce ne-au transmis strămoșii prin simboluri ancestrale, cu o semnificație profundă. Nu am găsit alte culturi care să exprime la fel de complet acest sentiment ce ne aparține. Dorul se simte în doinele noastre și răsună mereu în suflet, dar este greu să îl traducem prin alte cuvinte. Tocmai asta îl face special.

Cine poartă Iutta în afară?

Avem o comunitate puternică de purtătoare de dor în diaspora. Pentru cele care nu mai trăiesc în țară, Iutta e o modalitate de a fi aproape de casă, de amintiri, de esența românescului. Este și o carte de vizită- ne povestesc multe că intră în vorbă cu alte românce care poartă tot Iutta. Brandul deschide conversații și calea spre prietenii. Pe lângă asta, poartă Iutta și străinii atrași de noutate și stil contemporan, care apreciază o identitate puternică și înțeleg valoarea designului. Avem comenzi din Singapore, Italia, Franța, Marea Britanie, Canada și chiar America și Australia.

Care este strategia Iutta de extindere internațională?

Folosim un mix de canale care să ne introducă unui public nou și receptiv. Participăm la evenimente și târguri pentru că ne permit să avem feedback de prima mână și putem testa cum ar fi primite creațiile în acea țară, dezolvăm partea de digital marketing, branding și PR și colaborăm cu ambasadori de brand care se mândresc să ne reprezinte peste hotare.

Care sunt provocările care te-au întâmpinat odată cu extinderea internațională?

Fiind un segment de piață nou, de multe ori nu știi la ce să te aștepți și îți asumi un risc atunci când decizi să lansezi creațiile și în altă parte decât acasă. În cazul Iutta, gestionăm asta prin testare și research pentru a înțelege comportamentul consumatorilor și ce așteptări au de la o piesă de design. În toată experiența asta, reacția pe care o ai la schimbare e foarte importantă. Unii văd provocările ca pe ceva negative, eu le privesc ca pe oportunități care deschid noi uși și perspective.

Cum e privită România din afară în experiența ta?

Deseori, străinii sunt surprinși că Iutta este un brand românesc, dar eu profit de ocazie să le prezint prin design-ul produselor noastre o parte din istoria și cultura țării, iar asta îi captivează. Nu avem încă un brand de țară bine concretizat, dar cu fiecare interacțiune în plus, eu cred că putem contribui la construirea unei imagini reprezentative.

În ce țări călătorești?

Merg acolo unde mă poartă inima pentru inspirație. Fie că e peisaj european sau o țară din alt continent, mă încarcă mult să descopăr culturi noi și să le înțeleg trecutul și prezentul. Am norocul să călătoresc destul de des și cu Iutta, atunci când participăm la Fashion Week-uri, târguri sau evenimente. Până acum am descoperit împreună Dusseldorful, Londra, Tokyo, Milano și sunt sigură că urmează multe alte ocazii.

Unde a ajuns Iutta și Nicoleta nu a fost încă?

De obicei, iau măcar o geantă sau un portofel oriunde merg, însă la final de aprilie, Iutta a călătorit fără mine în Spania, unde a participat la Barcelona Bridal Fair. Acolo am lansat în premieră o linie de pantofi cu broderii folk, gândiți special pentru a fi purtați de mirese. Vom introduce în scurt timp modele și celor de acasă.

În ce oraș ai trăi?

M-a fascinat Parisul dintotdeauna. Are o limbă misterioasă și străzi pline cu flori la toate colțurile pe care îți tot vine să te pierzi. Recent am revizitat orașul și mi-a lăsat impresia că ar avea nevoie de un suflu nou în design, un motiv în plus să locuiesc acolo!

Un cuvânt străin preferat?

Numinous.

Ce alte branduri urmărești din afară?

Îmi place mult designerul de genți Anya Hindmarch. Are un stil autentic de a introduce umorul englezesc în colecțiile sale și inovează cu fiecare nouă expresie a identității sale. La Ulyana Sergeenko și Ulla Johnson iubesc rafinamentul și bogația pe care o aduc în procesul lor de creație, prin elemente ce țin de meșteșugurile vechi.

Ce ai face dacă ai fi brand ambasador al țării?

Aș profita de ocazie să îi fac dornici pe străini să vină în vizită pentru o experiență aparte. Mă gândesc că cel mai bine pot reda asta printr-un pop-up cu multe elemente vizuale și o poveste frumos legată. Avem suficiente de oferit, însă trebuie să găsim o modalitate captivantă în care să prezentăm asta.

Imaginează-ți că ai un panou publicitar în altă țară. Ce ai scrie pe el ca să îi faci pe străini curioși să afle mai multe despre brand?

Aș folosi doar #joyofwearingiutta. E un hashtag puternic pe care l-a folosit prima dată o purtătoare de-a noastră de doruri și de atunci, și restul comunității l-a adoptat. Surprinde foarte bine sentimentul de bucurie pe care-l ai atunci când ești în armonie cu rădăcinile tale.

Author