Cei care mă cunosc cu adevărat știu că sunt adepta rațiunii în multe dintre alegeri, iar atunci când vine vorba despre mașini, cu toate că nu m-au pasionat nicicând detaliile tehnice (despre care puteți afla de aici), ci mai mult chestiunile ce țin de preț, consum, siguranță, confort, pot fi consumatorul care vorbește despre experiență, lăsând tehnicienii să vorbească despre produs. Ford a lansat noul model EcoSport de curând, cu un facelift care-i dă o notă aparte de rafianament chiar. Ford EcoSport este un SUV de oraș, ideal pentru șoferii care doresc să îmbine elementele despre care vă pomeneam mai sus, dar și să-i satisfacă pe aceia dintre șoferii care nu fug doar după epatare sau după o marcă anume, ci alegerile le sunt dozate și de pragmatism. Inteligent, compact, dar și spațios, puternic, dar și eficient din punct de vedere al consumului de combustibil, EcoSport este un SUV adaptat nevoilor tale”, descriu cei de la FORD modelul Ecosport pe site-ul de prezentare pe care vă invit să-l accesați pentru a afla toate informațiile despre model, dar și pentru a vă înscrie la un test drive care cu siguranță vă va convinge că despre toate cele despre care se menționează pe site, fără niciun pic de „adaos” pentru a atrage și altfel decât adevăr.

Experiența FORD EcoSport a pornit din București, unde ne-am luat „în primire” mașinile deja echipate pentru aventura la propriu pe care aveam să o trăim, căci da, cu toate că nu e echipat 4×4, pe un drum extrem de accidentat, modelul EcoSport și-a dat testul fiabilității, adaptării la condiții de orice natură și nu, n-am rămas împotmoliți în noroi, ci dimpotrivă- ne-am „murdărit” voluntar doar pentru că trebuia să-i dovedim îndemânarea și faptul că EcoSport ne va scoate din orice încurcătură în care ne-am și ar fi nevoie să ne asculte comenzile pe care, fără prea multe „bombăneli” le va pune în practică.

 

Ajunși la Craiova, în mijlocul industriei FORD, de-abia atunci am înțeles ce înseamnă o fabrică. „Se fabrică 600 de mașini pe zi, raportul forței de muncă fiind de aproape 700 de angajați care lucrează în mai multe schimburi și 500 de roboți.” Prima mea întrebare a fost, evident, de unde își recrutează angajații, având în vedere faptul că învățământul tehnic aproape că nu mai există în România, iar despre Craiova n-am auzit că ar fi vreo pepinieră nesecată de resurse umane. „Pe mulți îi calificăm în fabrică, la locul de muncă”, mi se răspunde.

Am văzut întreg procesul de fabricație, ni s-a explicat fiecare procedeu în parte, ceea ce mi s-a părut fascinant, fiind pentru prima dată într-o fabrică. Să vezi toate mașinăriile alea, oameni care trebuie să execute diferite manevre de asamblare la minut, te pune un pic pe gânduri… Ford exportă foarte mult, Marea Britanie fiind o importantă piață de desfacere, dar deschidere este și înspre țări „mai exotice”. Modelul EcoSport se produce din toamna anului trecut și la Craiova, având mai multe îmbunătățiri față de modelul anterior. Există o largă varietate de culori, iar modelul a împrumutat detalii de la „frați” de la Kuga și Edge. Prețul de la care pornește este de 13 600 Euro cu TVA inclus, cu câteva mii de euro mai mic față de piețele europene.

Revenind la experiența trăită boem la jumătatea lunii februarie… ne-am continuat drumul… mașina Ford EcoSport s-a comportant excepțional pe drumurile patriei… stă foarte bine în curbe, îți face cu ochiul pe șosea grație noului design mult mai elegant, are un sistem audio destul de generos în volum, în așa fel încât să-ți permită să nu fii singur la drum lung, și e făcut aici, la noi în țară și… mă voi opri aici, invitându-vă să vă convingeți singuri. Tehnic, detalii găsiți pe site-ul FORD, www.ford-iasi.ro / www.ford.ro ,dar și la reprezentanța FORD din Iași, situată pe DN 28 Iași-Tg. Frumos, km 10. Nu sunt conducător auto de FORD, dar azi chiar m-am uitat mai în detaliu asupra unor modele pentru că nu se știe niciodată… nu-mi permit să fac sugestii la mașini, dar să vă invit să testați mașina, pot, așa cum o poate face orice șofer.

*Istoria Ford în România a început în anul 1928, an în care Henry Ford a fost decorat de către Casa Regală a României. Deschiderea primei uzine a avutloc în 1935, în București, cartierul Floreasca, după ce Guvernul român făcuse deja demersuri pentru a-i convinge pe reprezentanții FORD de a deschide, pe lângă firma de vânzări, și o linie de asamblare. Greutățile ce au urmat pe perioada războiului a făcut ca uzina să nu fie decât o hală părăsită și cam așa a rămas și în perioada postbelică, deloc prielnică pentru dezvoltarea unor relații economice cu americanii. De-abia în anul 2007, FORD a revenit în România, nu la București, ci la Craiova. Achiziționează pachetul majoritar al Automobile Craiova și începe producția de mașini. Doi ani mai târziu, în 2009, prima mașină FORD produsă în fabrica de la Craiova a fost Ford Transit Connect, alb, donat spitalului municipal din Craiova.

*Cine a fost Henry Ford? Primul dintre cei șase copii ai familiei William și Mary Ford, Henry s-a școlit într-o școala sătească,  și încă de mic a arătat interes pentru mecanică, la vârsta de 12 ani petrecând deja ore bune într-un atelier mecanic. La 15 ani, „geniul desăvârșit al industriei auto” își construia primul motor cu aburi, un am mai târziu mutându-se în Detroit pentru a-i face ucenicia. A evoluat permanent, nu i-a fost întotdeauna ușor (prima companie deschisă a cunoscut falimentul), iar în 1896, eforturile și experiențele acumulate au căpătat viață prin Quadricycle, un vehicul auto-propulsat. La scurt timp după, ia naștere prima mașină FORD- un motor montat pe un cadru cu patru roţi de bicicletă. După un faliment, în 1901, se afirma din nou printr-o victorie surprinzătoare în fața campionului Americii, într-o cursă auto în care a concurat la volanul unei mașini de curse pe care el o crease, Sweepstakes.

 

 

 

Credit foto: Andrei Tobosaru

Author