Profesorul de istorie Andi Dașchievici, de la deviza „Prin dificultăți spre stele” la pasiunea pentru genealogie și heraldică: „Când știi ce au făcut strămoșii tăi pentru acest popor, simți că ai de dus mai departe aceste valori și caut să le urmez mai departe exemplul”

Profesorul de istorie Andi Dașchievici, de la deviza „Prin dificultăți spre stele” la pasiunea pentru genealogie și heraldică: „Când știi ce au făcut strămoșii tăi pentru acest popor, simți că ai de dus mai departe aceste valori și caut să le urmez mai departe exemplul”

Sfera interculturală scoate în evidență implicarea proactivă a cadrelor didactice și a elevilor pregătiți cu iscusință de aceștia. Este și cazul unui profesor de istorie din Iași, dedicat domeniului de genealogie și heraldică. Pasionat de istoria universală și cu o bogată activitate științifică vizibilă, domnul profesor Andi Dașchievici, cadru didactic la Școala Gimnazială „George Călinescu” din Iași, reușește să ne surprindă prin exemplul personal. Pătrundem cu drag în instituția școlară și observăm faptul că latura interculturală este promovată prin proiecte școlare și activități extracurriculare ce stârnesc  atenția elevilor. Pătrund în clasă alături de domnul profesor și observ numeroase zâmbete care ne întâmpină. Pe parcursul lecției, observ implicarea elevilor și curiozitatea acestora în ceea ce privește lecția de zi, ora fiind diferită de modalitățile tradiționale de predare, tehnicile utilizate de domnul profesor făcând parte din metodele didactice pe care le-a învățat la cursurile de perfecționare continuă. Astfel, vă invit să pătrundem, alături de invitatul meu, într-o incursiune școlară și de cercetare continuă!

Ștefana Agop: Sunteți o persoană organizată implicată în activitățile școlare și extracurriculare. Observ că pentru dumneavoastră, managementul timpului este foarte bine structurat… Care ar fi secretul organizării unei agende complete și eficiente?

Andi Dașchievici: Cunoașterea, în prealabil, a evenimentelor și detalierea aspectelor care pregătesc fiecare eveniment îmi oferă posibilitatea de a-mi organiza timpul școlar și personal astfel încât să pot duce la bun sfârșit fiecare eveminent cu succes.

Ș.A.: Bogata activitate științifică dezvăluie un om înțelept, aplecat studiului, cu precădere domeniului istoric. Ce v-a determinat să alegeți această specializare și la ce metode de perfecționare continuă  apelați?

Andi Dașchievici: Din adolescență am avut o aplecare spre studiul istoriei și mi-am cultivat această pasiune prin activitățile din cadrul Cercului ,,Archeos” de la Palatul Pionierilor, începând cu anul 1988. Se adaugă aici și istoria familiei, pe care am încercat să o aflu încă din strămoși, conturând încetul cu încetul un arbore geneaogic. Urmăresc perfecționarea continuă prin participarea la cursuri organizate de CCD Iași, mediul universitar, Ministerul Eudcației și Cercetării și, desigur, studiu individual pe temele  de cercetare.

Ș.A.: Ați ales cariera didactică pentru a împărtăși elevilor din cunoștințele dobândite de-a lungul timpului de dumneavoastră. O experiență bogată în mediul gimnazial vă recomandă, ce v-a determinat să alegeți profesia de cadru didactic?

Andi Dașchievici: Am avut în cursul ciclurilor de învățare (gimnazial și liceal) exemplul a două cadre didactice de excepție, și anume Prof. Lucia Cîmpeanu și Eugenia Hleșcu la Școala nr. 22, azi denumită „Bogdan Petriceicu Hașdeu” și Liceul  Teoretic „Alexandru Ioan Cuza”. Fără doar și poate, exemplul acesor cadre didactice m-a determinat să urmez Facultatea de Istorie și să îmbrățișez cariera didactică, motivându-mă în studiul permanent al domeniului de istorie și la munca de cercetare și publicare a muncii rezultate.

Ș.A.: Sunteți o gazdă primitoare și ne-ați invitat la ora dumneavoastră de istorie. Am rămas surprinsă de metodele și tehnicile moderne pe care le utilizați în procesul de predare a conținutului informațional. Doresc să știu care sunt elementele-cheie pe care puneți accentul?

Andi Dașchievici: În primul rând, folosirea suportului documentar nemijlocit, prin care elevii au posibiliatea de a vedea și auzi detalii istorice, aspecte ale artei și culturii antice. Prin folosirea acestei metode, elevii rețin mai ușor informațiile și sunt capabili să-și amintească  după mult timp detaliile observate. Discuțiile purtate pe marginea imaginilor vizualizate sunt rodnice și antrenează un număr mare de elevi.

Ș.A.: Implicarea elevilor a fost vizibilă la nivelul activității didactice și curiozitatea acestora a fost un element cheie care mi-a tras atenția. Cum reușiți să mențineți atenția elevilor pe tot parcursul orei și cum organizați conținutul într-o manieră atractivă pentru tineri?

Andi Dașchievici: Deși nu totdeauna reușesc să-i determin pe toți elevi să fie atenți, accentul cade pe interacțiunea cu elevii și  alternarea  explicației  academice  cu  folosirea  materialelor media pentru fixarea cunoștințelor istorice.

Ș.A.: Implicarea dumneavoastră din ipostaza de cadru didactic trece de barierele orelor de istorie ținute sub forma clasică din curriculă, fiind vizibilă și în activități extracurriculare. Am observat dorința dumneavoastră de a vă axa pe latura a educației interculturale și pe promovarea acesteia ca valoare modernă a societății. În ce context plasați aceste activități și ce contribuții au elevii dumneavoastră?

Andi Dașchievici: Educația interculturală ajută la înțelegerea formării și evoluției unui oraș și chiar a unui popor, aceasta regăsindu-se cu ușurință în cadrul orelor de istorie. Elevii deprind mecanismele și rostul contribuției minorităților la formarea structurilor locale administrative. Elevii mei s-au implicat activ în activitățile derulate de-a lungul anilor în parteneriat cu Uniunea Armenilor din România- Sucursala Iași.

Ș.A.: Un element-cheie al activității dumneavoastră ține și de zona de genealogie și heraldică, o zonă puțin cunoscută de cititorii noștri, motiv pentru care aș dori să ne spuneți mai multe detalii. Care sunt activitățile și contribuțiile dumneavoastră în cadrul acestui cerc științific?

Andi Dașchievici: Ca descendent al unui vechi neam armeano-polon, devenit unul din stâlpii societății bucovinene după 1774, am devenit membru al Institutului Român de Genealogie și Heraldică încă din 1996 și am prezentat comunicări atât în cadrul ședințelor ordinare lunare, cât și în cadrul Congreselor de Genealogie și Heraldică desfășurate la Iași din 1997-2016.  Arborele genealogic și ascendența nobilă din familiile de boieri și răzeși, dar și filonul grecesc Placa și rudenia germană Engel. Un aspect ce întărește această pasiune constă și inițierea de către domnul prof. Ștefan Sorin Gorovei de la Facultatea de Istorie în tainele genealogiei, toate aceste elemente explicând aplecarea spre studiul genealogic. Sfera științifică mi-a oferit numeroase posibilități de a publica în Arhiva Genealogică sau în alte reviste aspecte ce țin de spațiul Bucovinei sau istoria urbei noastre.

Ș.A.: Aspecte esențiale ale activității dumneavoastră sunt evidențiate prin parteneriatele instituționale pe care le-ați coordonat. Societatea ieșeană, în ansamblu, este una însetată de cunoaștere, fiind dornică de noutate, inovativă și deschisă laturii interetnice. Din cele mai vechi timpuri, orașul Iași a fost un oraș interetnic cu o bogată contribuție pe latura economică și culturală. Considerați că în prezent orașul Iași este un oraș dinamic în ceea ce privește latura culturală?

Andi Dașchievici: Minoritățile care au ajutat la creșterea economică și culturală a urbei noastre sunt prezente prin comunitățile armeană, lipovenească, greacă și evreiească. Colaborarea dintre acestea conferă orașului nostru un dinamism cultural aparte evidențiat în cadrul evenimentelor organizate.

Ș.A.: O poveste de viață interesantă, cu elemente pitorești ale orașului de odinioară, încărcat de o seva culturală, parcă înrădăcinată pe aceste meleaguri moldave, dar cu influențe orientale. Care este istoria familiei dumneavoastră?

Andi Dașchievici: Din negurile istoriei, familia de armeni stabiliți în Polonia, probabil la jumătatea secolului XVII, a pornit spre părțile Moldovei, așezându-se la Hotin și Cernăuți,  unde practicau ocupații administrative ca pisari (sau scriitori de acte). Aceștia reușesc să achiziționeze mai multe hectare de pământ, pătrunzând în lumea multietnică a Bucovinei și realizând alianțe matrimoniale cu neamuri poloneze, germane, austriece din Imperiul Austro-Ungar. Alți membrii ai familiei trec în Principatul Moldovei și se stabilesc în zonele de hotar la Mamornița sau spre Iași, la Șipote. Personalități ale vieții politice sau militare, ce sunt figuri emblematice ale Primul Război Mondial pot fi considerați: Ioan Dașchevici (1872-1942) sau viitorul chestor de Poliție, Vasile V. Dașchevici (1880-1961), eroi ai acestor barbare lupte. Odată cu instaurarea regimului comunist, aceștia vor cunoaște experiența  închisorilor comuniste.

Ș.A.: Sunteți un om remarcabil, cu numeroase proiecte derulate pe parcursul activității dumneavoastră. Care considerați că sunt cele mai reprezentative proiecte din activitatea dumneavoastră pe care le-ați coordonat sau în care v-ați implicat?

Andi Dașchievici: Dintre multitudinea de proiecte pot enumera:  „Biserica Armeană în istoria orașului Iași”, care urmărește vizitarea bisericii armene din „Orașul celor 7 coline”,  Trupa Siamanto- creată cu scopul de a promova valorile armenești prin dans și voie bună,  ,,ArmenIs – identități ale trecutului”- o competiție națională cu scopul de a promova patrimoniul cultural armenesc la nivel european, „Seratele la Cafeneaua Veche”- cu scopul de a transmite elevilor informații despre contribuția minorităților din Iași, Simpozionul științific „1 Decembrie 1918” de la Școala Gimnazială ,,Alexandru Vlahuță” și Atelierele de grafică și design vestimentar.

Ș.A.: Curiozitatea mă cuprinde și dorința de cunoaștere este incomensurabilă, motiv pentru care tind să aflu mai multe informații pentru a le împărtăși cititorilor noștri din experiența dumneavoastră. Care ar fi principalele aspecte ce v-au motivat? Aveți modele pe care doriți să le urmați ? Ce ați învățat din experiența acestor personalități?

Andi Dașchievici: Fără îndoială, istoria familiei, personalitățile familiei, dragostea lor de țară, pasiunea tatălui meu pentru istorie, experiența carcerală a acestuia în perioada 1949-1951, toate au constituit un imbold spre a îmbrățișa cariera didactică. Când știi ce au făcut strămoșii tăi pentru acest popor, simți că ai de dus mai departe aceste valori și caut să le urmez mai departe exemplul.

Ș.A.: Încă din copilărie, fiecare dintre noi, în funcție de educația parentală, de zona de proveniență, de grupul de apartenență, reușește să se ghideze după anumite zicale din popor. Care dintre acestea v-au atras atenția?

Andi Dașchievici: În familie există două devize: „Per aspera ad astra”, adică „Prin dificultăți spre stele” și „Omnia ad meliora” adică „Toate spre mai bine”, ceea ce explică continua ascensiune și determinare a membrilor familiei de a depăși toate obstacolele și a folosi fiecare oportunitate spre a extrage învățăminte din lecțiile învățate de la strămoși din dorința de a lăsa în urmă  exemple de urmat.

Ș.A.: Experiența dumneavoastră este remarcabilă și țin să aduc în atenția cititorilor noștri faptul că personalitatea deschisă laturii interculturale și activităților extracurriculare a contribuit la performanțele obținute în planul carierei. În încheiere, ați putea să ne dezvăluiți ingredientele-minune ale unei astfel de evoluții?

Andi Dașchievici: În cariera mea îmbin determinarea, munca asiduă, implicarea totală, seriozitatea  expunerilor  științifice,  deschiderea spre provocările inedite, dorința de a face istoria mai ușor de înțeles atât pentru elev, cât și pentru publicul larg telespectator sau radioascultător. Mulțumesc pentru întrebările adresate și sper ca publicul să găsească în paginile revistei informații interesante.

Condiții preluare articol

Fiecare articol al www.insociety.ro este muncit. Respectăm munca fiecăruia și drepturile de autor. De aceea, credem în regulile fair-play-ului. Dacă nu avem încheiat un acord scris în care să specificăm explicit forma de colaborare, vă dăm posibilitatea de a prelua din articolele noastre în limita a maxim 500 de caractere , cu următoarele obligații:
1. specificați în articolul dumneavoastră sursa clar și concis;
2. inserați linkul articolului nostru și faceți trimitere vizibil către acesta.