Povestea rămâne pentru totdeauna locul în care ne dorim să ne întoarcem din când în când, indiferent de vârstă. Atunci când povestea înseamnă regăsirea valorilor cu care am crescut, când toate personajele par să existe tocmai pentru a-ți mângâia sufletul, când până și lupul cel rău devine mielușel, parcă îți vine să faci o magie ca să rămâi veșnic copil… Însă, poțiunea magică o dețin doar cei inițiați. Daniela Ciocoiu pare să dețină nu doar poțiunea, ci și rețeta cu toate substanțele care, odată amestecate, se transformă într-o licoare proaspătă, cu iz de parfum de Ilene Cosânzene și Albe ca Zăpada…

Absolventă a Liceului de Artă „Octav Băncilă” din Iași, Daniela Ciocoiu urmează studiile de licență la Universitatea de Arte „George Enescu”, specializarea Canto clasic, la clasa conf.univ.dr. Adriana Severin și cele de master la aceeași specializare și același profesor. Am putea intui sursa principală a poțiunii despre care vorbeam, având în vedere întâlnirile artistice, profesionale deosebit de valoroase dintre profesor și ucenic…

Între anii 2014-2016 urmează studiile doctorale (avându-l ca mentor pe prof.univ.dr. Gheorghe Duțică, un alt mare inițiat și înzesterat în transmiterea de valori perene) beneficiind de două burse doctorale de mare însemnătate pentru evoluția tinerei profesooare: bursa oferită de Academia Română – Institutul de Cercetare a Calităţii Vieţii și cea oferită de Deutsche Oper Berlin. În anul 2016 obține titlul de Doctor în muzică.

Daniela Ciocoiu este activă nu doar ca profesor de educație muzicală, de canto clasic sau de pian. Cine o cunoaște știe că este preocupată de tot ce o înconjoară, de la educația muzicală, până la cea sanitară, rutieră etc. punând accentul pe îmbunătățirea calității vieții, pe valorificarea potențialului creator al fiecăruia dintre noi. Ea este cea care vine cu idei de înfrumusețare a școlii, a clasei de muzică, a spațiului de recreere. Ea propune și duce la bun sfârșit proiecte caritabile etc.

Dintre cele mai reprezentative activități pe care le cunoaștem, enumerăm: a pus în scenă numeroase spectacole de muzică și teatru pentru copii, obținând foarte multe premii atât în calitate de profesor, cât și ca interpret, regizor, scenarist etc.; cântă muzică vocal-simfonică, operă, lied etc.; apare în emisiuni de radio și televiziune; susține prelegeri în conferințe, colocvii, simpozioane; este membră în diferite jurii de specialitate; a scos la lumină opera pentru copii (dar și pentru oameni mari) montând Spiriduşul artist de Diana Cotoman (rol – Steaua de mare), Capra cu trei iezi de Alexandru Zirra (rol – Iedul III), Povestea micului Pan de Laurenţiu Profeta (rol – Wendy).

 La Concursul Național de Canto „Achim Stoia”, avându-le în dreapta pe profesoara de canto Adina Maria Pavalache și solista Maria Rădeanu

Cred că una dintre cele mai mari realizări ale tale ar fi redescoperirea, scoaterea la lumină a Operei pentru copii. Cunoscându-te, aș putea intui motivația și relația organică din spatele acestei alegeri. Pentru cei care te cunosc, simpla ta apariție duce cu gândul la poveste… Cum ai ales acest domeniu de cercetare?

Mi-am dorit foarte mult să am o temă care să mă reprezinte. Totul a venit firesc. Am cântat de mică la Palatul Copiilor, la clasa doamnei prof. Anca Apetroaiei participând la diferite spectacole și concursuri, am urmat cursurile de canto clasic la Colegiul Național de Artă „Octav Băncilă” Iași după care Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași, tot la secția canto, clasa doamnei conf. univ. dr. Adriana Severin. După numeroase spectacole, recitaluri și concursuri, opera pentru copii a contribuit și mai mult la dezvoltarea mea, fiind îndrumată de domnul prof. univ. dr. Gheorghe Duțică care mi-a fost un foarte bun mentor.

Ești cea care pune în scenă de la A la Z spectacole de operă pentru copii, piese de teatru etc., activitate apreciată și premiată în manifestări culturale. Ce stă la baza unui astfel de demers?

Dragostea pentru copii, scenă și tot ceea ce fac. Îmi place să fiu creativă, iar punerea în scenă a operelor de la A la Z mi-a dat ocazia să mă descopăr mai mult, însă atunci când am simțit, am cerut și părerea specialiștilor, mai ales în ceea ce privește regia și doresc să le mulțumesc și pe acestă cale unor persoane foarte dragi mie: doamnei prof. Adriana Severin, doamnei Anda Tăbăcaru-Hogea și domnului prof. Toma Hogea.

Pe aceeași temă ai scris în diverse publicații și pentru diferite conferințe, simpozioane, colocvii etc., fapt ce conferă personalității tale artistice valențe multiple. Apreciezi că literatura de specialitate mai are nevoie de rândurile noastre, ale celor mai tineri sau deja s-a scris destul?

Majoritatea articolelor au fost scrise în perioada când am avut prima bursă din cadrul stagiului doctoral la Academia Română din București, ocazie în care am putut vorbi mai mult despre operele pentru copii puse în scenă și importanța educației micuților de la vârste fragede.

Liedul este o altă pasiune a ta. O argumentează participările tale la recitaluri de lied, premiile pe care le obții ca profesor la concursurile din țară și din străinătate, implicarea ta în Concursul Național de Canto Achim Stoia. Ce este liedul, dincolo de definiția muzicologică?

Particip cu elevii la aproape toate concursurile din țară, liedul fiind prezent în mai toate regulamentele. Elevii se confruntă cu mari emoții când cântă în fața publicului și încerc prin diferite metode să-i fac să aibă mai multă încredere în ei și să-și depășească emoțiile. Participarea la concursuri îi „călește” cel mai mult, pentru asta studiind repertorii cât mai diverse, lieduri și arii de operă, respectând regulamentele competițiilor.

Și Iașul are un concurs de canto ce se află la a IX-a ediție și în care m-am implicat de la început, alături de doamna conf. univ. Mariana Jana Stoia și domnul prof. Eduard Sveatchevici.

Obținerea titlului de doctor în muzică în anul 2016 îți conferă dreptul de a fi profesor într-o instituție de învățământ superior, la Universitatea Națională de Arte George Enescu, de exemplu. Tu ai ales să fii în continuare profesor de canto la Colegiul Național de Artă Octav Băncilă. Norocoși elevi, onorat colectiv de profesori, aș spune eu…

Îmi place foarte mult ceea ce fac, iar obținerea titlului de doctor în muzică a făcut parte din dezvoltarea mea.

Un proiect inedit pe care l-ai pus în scenă a fost realizarea primului concert pentru bebeluşi în România, Classical babies, în 2015. Povestește-ne! Este fantastic!

Concertele pentru bebeluși sunt preferatele mele. Mi-a plăcut foarte mult ideea Antoniei Azoiței din Londra (soția lui Remus Azoiței), alături de care am realizat primul concert pentru bebeluși din România. Împreună cu câteva colege am susținut un concert în care s-a cântat la pian, flaut, violă și voce. Reacția micuților a fost minunată!

O experiență foarte frumoasă a fost și cea de la Deutsche Oper  din Berlin unde am avut cea de-a doua bursă din cadrul stagiului doctoral și unde am avut ocazia să fiu prezentă la astfel de concerte, însă într-o sală mai mare cu aproape patruzeci de bebeluși și părinți. Am fost impresionată de cât de cuminți au fost micuții și cum ascultau cu mare atenție instumentele la care s-a cântat!

Ești inițiatoarea și coordonatoarea Proiectului Cultural-educativ Concerte-lecție la Palatul Culturii din Iași, o altă perspectivă inedită, lăudabilă! Ai acum prilejul să descrii în câte cuvinte vrei ce înseamnă acest proiect care se adresează comunității întregi, chiar dacă grupul țintă îl reprezintă copiii.

M-am întors de la Berlin cu gândul de a face mai mult pentru copii. Am dezvoltat un parteneriat cu mai multe instituții: Colegiul  Național de Artă „Octav Băncilă” Iași, Complexul Muzeal Național „Moldova” – Palatul Culturii, Inspectoratul Școlar Județean Iași, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași și Primăria Municipiului Iași. Concertele se desfășoară lunar (în timpul anului școlar), având diferite teme. Este un proiect pe care îl coordonez voluntar. Am o colaborare foarte frumoasă cu toți partenerii proiectului care mă ajută la promovarea concertelor, cât și cu invitații, artiști de la Filarmonica „Moldova” Iași, Opera Națională Română Iași, profesori de la Colegiul  Național de Artă „Octav Băncilă” Iași și Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași cărora le sunt recunoscătoare pentru promptitudinea cu care au răspuns invitației și implicarea în educația muzicală a copiilor. În proiect participă și patru elevi de la clasa de canto, tot în calitate de voluntar.

Este un proiect de suflet, cu un public minunat! Sunt familii care au venit la toate concertele, iar mulți dintre copiii din public au început să studieze la instrumentele prezentate în cadrul concertelor.

Author