Puppets Art Time, teatrul de buzunar

Numele te duce cu gândul la copilărie, vrei nu vrei. E ca atunci când, copii fiind, cel puțin noi, generația născută înainte de anii ’80, ne făceam păpuși din cârpe sau, dacă aveam una trimisă de prin străinătate, o pieptănam doar duminica, ca să nu îi cadă puținele fire de păr artificial pe care le avea… Să crezi că în anul 2017 mai există tineri artiști (actori în cazul nostru) care folosesc în recuzita lor cârpe, sfori, burete, hârtie, adeziv, scai, saci, ac, ață etc. și că petrec zile și nopți pentru a da viață unor personaje cât mai autentice, folosind aceste materiale, pare aproape ireal, dacă ne raportăm la faptul că la un click distanță obții ce vrei. Adevărat, nu și ce trebuie!

Ei bine, artiștii pe care îi vom avea astăzi în rândurile revistei noastre, nu doar că au ales să slujească arta prin tot ceea ce le-a fost transmis de familie și școală în cel mai pur mod – comunicarea prin teatru – ci, pentru a-și asigura succesul, ei apelează la un limbaj scenic curat, bazat pe cunoaștere, cercetare și, nu în ultimul rând, pe dorința de a transmite mai departe o stare din care spectatorul tânăr sau foarte tânăr să capete abilitatea de a discerne mai târziu sau mai devreme între frumos și urât, între ARTĂ și KITSCH.

Advertisement

 

 

 

 

 

 

Vorbim cu Ecaterina Rotaru, partea feminină a teatrului de buzunar, locul în care îi șade bine unei femei să intre din când în când ca să știe tot ce mișcă… 🙂

Când s-a înființat Puppets Art Time, Teatrul de buzunar?

Puppets Art Time a luat naştere în octombrie 2010 datorită colegilor mei Tudor Rotaru şi Laurenţiu Vasilache care au părăsit scena Teatrului „Vasilache” din Botoşani pentru a se dedica acestui proiect. La scurt timp, mai exact în ianuarie 2011, băieţii aveau nevoie de o „vulpiţă” pentru următorul lor spectacol, ,,Ursul păcălit de vulpe” şi, la recomandarea fostei mele profesoare de la Universitatea de Arte „George Enescu” (lect.univ.dr. Anca Zavalichi – Ciofu), m-au contactat şi m-am alăturat trupei.

Care este povestea numelui? 

Deoarece am apărut mai târziu în trupă, nu am asistat la alegerea numelui, dar aşa cum m-aţi întrebat voi pe mine, la rândul meu i-am întrebat pe colegii mei care este povestea numelui trupei. Mi-au spus că s-au gândit de ce au înfiinţat acest teatru, iar răspunsul a venit imediat: pentru că iubesc păpuşăria şi doresc să împărtăşească asta atât cu cei mici, cât şi cu cei mari. Şi aşa au ales numele Puppets Art Time, adică timpul pentru arta păpuşilor atât pentru noi, cei care ne dedicăm acestei arte, cât şi pentru publicul care se bucură de această artă. Iar ,,Teatrul de Buzunar” l-au ales pentru că noi suntem un teatru ambulant şi tot decorul nostru trebuie să încapă într-un buzunar. 🙂

Ați avut spectacole dincolo de granițele României. Cum apreciați publicul din alte țări pe unde ați jucat?

Am avut plăcerea să jucăm în mai multe ţări precum Austria, Belgia, Spania, Anglia, Turcia, Germania, pentru un număr mare de spectatori de diferite naţionalităţi. În fiecare ţară unde am jucat am avut parte de un public minunat şi am fost foarte încântaţi să vedem cât de receptivi au fost atât cei mici, dar şi cei mari la spectacolele noastre, fie că au fost în limba română, în limba spaniolă sau nonverbale. Am fost cu spectacole pe textele scriitorului nostru Ion Creangă care le-au stârnit românilor aflaţi în diaspora atât râsete, cât şi lacrimi în ochi, deoarece le-am adus o mică parte din ţara noastră; le-a amintit cu drag de copilărie şi de timpul petrecut în România. Pentru copiii români care nu ştiau foarte bine limba română şi pentru toţi cei care locuiesc în Spania am jucat ,,Prostia Omenească” în limba spaniolă, live, şi am fost foarte surprinşi de reacţiile lor pozitive la povestea lui Creangă. Pentru noi acesta a fost un proiect îndrăzneţ deoarece în afară de mine, cei doi colegi ai mei nu ştiau limba spaniolă şi când am primit traducerea (care a fost făcută special pentru acest proiect), au studiat atât de bine textul încât au ajuns chiar să improvizeze la spectacole. În toate ţările am apreciat publicul pentru căldura cu care ne-a primit, dar în special în Turcia am rămas cu o amintire care şi acum îmi aduce un zâmbet pe buze. Am fost primul teatru din România invitat să participe la Festivalul Internaţional „Little Ladies, Little Gentlemen” din Ankara, care ajunsese în acel an la a XI a ediţie. Am avut 4 reprezentaţii cu spectacolul nostru nonverbal, unde singurul cuvânt rostit este, precum şi titlul: „Hawaiiiii” şi la finalul tuturor reprezentaţiilor, cei aproximativ 2000 de copii care au participat, strigau pe holurile teatrelor în cor „Hawaiiiii”; era felul lor de a ne mulţumi pentru spectacol şi de a ne anunţa că doresc să ne vadă şi să facă poze cu noi. Au fost momente de neuitat!

Ce definește sau diferențiază trupa Puppets Art Time, Teatru de buzunar de alte trupe?

Nu pot spune ce ne diferenţiază pe noi de alte trupe, cred că acest răspuns vi-l poate oferi publicul ieşean care vede mai bine diferenţa deoarece are posibilitatea de a urmări numeroase spectacole puse în scenă de trupe profesioniste sau chiar amatoare de teatru. În schimb vă pot spune ce ne defineşte. Noi ne-am propus încă de la început să ridicăm ştacheta în ceea ce priveşte educarea prin artă – prin teatru – a tinerelor generaţii şi să readucem bucuriile copilăriei celor ce au depăşit această vârstă. Dorim să impunem un standard pentru public pentru ca acesta să poată face singur diferenţa între un spectacol rezultat din pasiune, realizat cu profesionalism şi unul construit doar din dorinţa de a câştiga bani.

Cine scrie scenariile, cine face decorurile, cine vă impresariază?

Regia şi scenariile sunt create de Tudor, decorul este realizat de Laur, iar de impresariat mă ocup eu.

Cine sunteți voi, dincolo de personajele pe care le întruchipați?

Noi suntem Katy, Tudor şi Laur, absolvenţi ai Universităţii de Arte „George Enescu” din Iaşi la secţia Arta Actorului Mânuitor de Păpuşi şi Marionete, actori, păpuşari şi profesori de teatru. Eu, din anul 2011, sunt profesor la Şcoala Populară de Arte „Titel Popovici” unde lucrez cu trei grupe – copii, adolescenţi şi adulţi, iar alături de Tudor predau şi la Grădiniţa şi Şcoala Atelier. Laur este şi el profesor de teatru la o grădiniţă de stat.

Un gând, o urare pentru cititorii revistei, dar și echipei InSociety care va lansa primul număr în print în luna septembrie.

Cititorilor InSociety le mulţumesc că citesc în acest moment acest interviu şi le doresc să urmărească în continuare fiecare articol, fiecare poveste care poate să îi inspire sau poate să le aducă un zâmbet pe faţă. Echipei InSociety îi mulţumesc că m-a ales pe mine să le povestesc despre trupa şi activitatea noastră şi nu pot decât să îi urez mult succes şi la cât mai multe articole! A! Și încă ceva! Dacă există cititori care îşi doresc să urmeze un curs de actorie sau au copii cărora le place teatrul, eu îi aştept cu drag la Şcoala Populară de Arte de pe 11 septembrie când voi începe cursurile .

Teatrul de buzunar Puppets Art Time a primit Premiul pentru Cea mai bună trupă de teatru în cadrul Galei Tinerilor Valori de la Iași pentru activitatea națională și internațională (în peste 15 orașe din străinătate).

Fiecare articol al www.insociety.ro este muncit. Respectăm munca fiecăruia și drepturile de autor. De aceea, credem în regulile fair-play-ului. Dacă nu avem încheiat un acord scris în care să specificăm explicit forma de colaborare, vă dăm posibilitatea de a prelua din articolele noastre în limita a maxim 500 de caractere , cu următoarele obligații:
1) specificați în articolul dumneavoastră sursa clar și concis;
2) inserați linkul articolului nostru și faceți trimitere vizibil către acesta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *